
Doniesienia prasy zagranicznej 
o powstającej w 1918–1919 r. Polsce 
to marne źródła do badania dziejów 
niepodległości. Wiadomości ukazywały 
się dziennikach od Atlantyku po 
Omsk spóźnione o dni, tygodnie lub 
nawet miesiące. Autorzy rzadko byli 
obiektywni. Treść bywała przepisywana 
z wiadomości agencyjnych lub – jawnie 
stronniczych - innych gazet. Komentarz 
mieszał się z opisem (często rzekomych) 
faktów,  zależał od poglądów właściciela 
tytułu, jego stosunku do polityki 
rządu własnego kraju, sympatii 
ideologicznych, oceny zdolności 
do (prze)życia państw narodowych 
powstających na ruinach cesarskich 
imperiów.
Wartość niniejszego wyboru polega 
nie na odtwarzaniu faktów, ale na 
ich interpretacji. Dokumentuje 
zagraniczne poglądy o powstającej 
II Rzeczypospolitej, pokazuje potęgę 
i trwałość stereotypów,, nadzieje 
i obawy związane z powstającą nową 
mapą Europy Środkowo-Wschodniej. 
Polska odgrywała na niej rolę kluczową. 
Do wyobrażeń o świecie idealnym 
pasowała rzadko. Jak wszystko inne, co 
powstawało na przełomie 1918 i 1919 r.





POLSKI INSTYTUT SPRAW MIĘDZYNARODOWYCH

PRASA
ZAGRANICZNA
O POLSCE
LISTOPAD 1918 – LUTY 1919

REDAKCJA: 
WŁODZIMIERZ BORODZIEJ  

JOANNA BRZEGOWY | BARTŁOMIEJ GAJOS  

NINA HETMAŃSKA | MARTA LASKOWSKA

WARSZAWA 2018



©	 Copyright by Polski Instytut Spraw Międzynarodowych,  
	 Warszawa 2018

Przekład Wstępu 
	 Agnieszka Pokojska

Redakcja tekstu  
	 Marta Przyłuska-Brzostek 
	 Brien Barnett

Korekta  
	 Katarzyna Staniewska

Redakcja techniczna i projekt okładki 
	 Dorota Dołęgowska

ISBN 978-83-66091-12-2 pb 
ISBN 978-83-66091-13-9 ebook

Wydawca 
	 Polski Instytut Spraw Międzynarodowych,  
	 ul. Warecka 1a, 00-950 Warszawa 
	 www.pism.pl, publikacje@pism.pl

Druk 
	 OWP SIM 
	 ul. Orzechowa 2 
	 05-077 Warszawa



Spis treści

Wstęp. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                                  	 5

Introduction. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                            	 35

Prasa anglojęzyczna / English-speaking Press. . . . . . . . . . . . . . . .                	 65

Prasa francuskojęzyczna / French-speaking Press. . . . . . . . . . . . .             	 209

Prasa niemieckojęzyczna / German-speaking Press. . . . . . . . . . .           	 305

Prasa rosyjskojęzyczna / Russian-speaking Press . . . . . . . . . . . . .             	 403





– 5 –

Wstęp

Sto lat temu prasa odgrywała rolę mniej więcej taką, jak Internet dzisiaj. 
Na wsi istniała jeszcze instytucja tzw. wołacza – chodzącego i krzyczącego 
miejscowego dziennika urzędowego. W miastach natomiast od dziesięcio-
leci królowała prasa codzienna. Termin yellow press wymyślono w latach 80. 
XIX w. po drugiej stronie Atlantyku. Wzór popularnych, redagowanych „dla 
ludu” gazet zrobił karierę także w Europie: duże, sensacyjne tytuły, mało tre-
ści, brak odróżnienia komentarza od relacji – wszystko to sprzedawało się 
znakomicie, tym bardziej że prócz ulotek i plakatów nie miało konkurencji.

W czasie Wielkiej Wojny popyt na masową informację wzrósł. Ludzie 
chcieli wiedzieć, co dzieje się na frontach, co im grozi lub obiecuje lepszą 
przyszłość. Świetnie wykorzystała tę wyjątkową koniunkturę wojenna pro-
paganda państwowa1. Wołacz na wsi, plakaty czy obwieszczenia w miastach 
stawały się coraz mniej istotne. I tak miało pozostać do czasu upowszech-
nienia radia na przełomie lat 20. i 30., kiedy prasa otrzymała konkurencję 
w postaci medium szybszego i silniej oddziałującego na emocje. Transmisja 
na żywo koncertu czy ważnego przemówienia polityka przebijała atrakcyj-
ność gazety, nawet jeśli ukazywała się ona trzy razy dziennie.

Wróćmy jednak do prasy na przełomie 1918 i 1919 r. Nasz wybór obej-
muje mniej więcej sto dni, od początku listopada 1918 r. do pierwszej po-
łowy lutego roku następnego. Uwzględnia tytuły ukazujące się od wschod-
niego wybrzeża USA2 przez Wielką Brytanię, Belgię, Francję, Szwajcarię, 
Niemcy, Austrię, Węgry po Rosję (bolszewicką). 

Jako kryterium przyjęliśmy język, nie państwo, w  którym dana gaze-
ta się ukazywała. Adwokat w Waszyngtonie przez przedruki, cytaty i od-
wołania w  „The New York Times” poznawał teksty „The Times” i  „The 
Guardian”, bankier w  Berlinie przez „Frankfurter Zeitung” także „Neue 
Zürcher Zeitung” czy „Pester Lloyd”. Świat ludzi czytających układał się we-

1	 Obszernie na ten temat: W. Borodziej, M. Górny, Nasza wojna, t. I: Imperia, 1912–1916, 
GW Foksal, 2014, s. 245–268.

2	 Wstępna kwerenda w prasie kanadyjskiej i kalifornijskiej doprowadziła do stwierdzenia, 
że szkoda się starać o ich – choćby niewielką – dokumentację, jako że były słabo (dużo 
mniej niż „New York Times”) zainteresowane Polską. 



Wstęp

– 6 –

dług kręgów kulturowych, połączonych przez znajomość języków, nie wedle 
obywatelstwa. Rosja stanowi wyjątek, o którym piszemy niżej.

Żadnej gazety nie było stać na utrzymywanie korespondentów jedno-
cześnie w Warszawie, Wilnie, Lwowie, Poznaniu i Cieszynie, czyli w mia-
stach, o których pisywano najczęściej. Jeśli w ogóle dziennik posiadał kore-
spondenta, obsługiwał on cały kraj i chcąc uzyskać informacje na miejscu, 
był zmuszony do wielogodzinnej podróży z Warszawy i szukania kompe-
tentnych rozmówców. Miał też trudności z  nadaniem tekstu do redakcji. 
Wszystko to kosztowało mnóstwo czasu i energii, stąd też nawet materiały 
napisane przez własnych korespondentów często ukazywały się drukiem 
dopiero po kilku dniach. Specyficzne były warunki rosyjskie, o których wię-
cej znajdzie czytelnik poniżej. 

Większość informacji pochodziła od wielkich agencji prasowych – czę-
sto były to Havas, Reuters i Wolff. W czasie Wielkiej Wojny powstał nowy 
obieg informacji, w którym kluczową rolę odgrywało kilka miast w pań-
stwach neutralnych, m.in. Berno i Genewa, Haga i Amsterdam oraz Sztok-
holm i Kopenhaga. Istniała tam możliwość dostępu do przedstawicieli obu 
walczących bloków, cenzura miała charakter nieformalny lub nie było jej 
w ogóle. Na przełomie 1918 i 1919 r. te huby informacyjne wciąż odgrywały 
rolę, widoczną w publikowanych poniżej materiałach.

Oczywiste jest, że ówczesna prasa kłamie. Powodem przeinaczeń mogła 
być polityka państwa, w którym dany tytuł się ukazywał, lub koncernu, któ-
ry był właścicielem gazety. Prasa stała się także miejscem, w którym trwa-
ła wojna przy użyciu innych środków – ołów z drukarni zastępował ołów 
z karabinów. Zawierała kłamstwa szerzone przez lobbystów pro- lub anty-
polskich, niektóre wprost odzwierciedlające politykę informacyjną, czyli po 
prostu propagandę, rodzaj dzisiejszego product placement. Z jej rozpozna-
niem czytelnik nie będzie miał kłopotów. Przede wszystkim jednak brak 
wiarygodności – od wziętych z sufitu liczb i faktów po informacje i komen-
tarze (jedno i drugie przeplata się na tyle gęsto, że trudno je odróżnić) – wy-
nikał z braku dokładniejszych, czasami wręcz elementarnych wiadomości 
o historii, geografii, współczesności; o ortografii nie wspominając. 

Wbrew pozorom mamy więc do czynienia nie tyle z  opisem Polski 
w  ciągu pierwszych stu dni egzystencji, ile z  zapisem wyobrażeń, stereo-
typów, impresji i przekonań redaktorów. Dlatego zrezygnowaliśmy z opa-
trzenia artykułów przypisami odzwierciedlającymi dzisiejszy stan wiedzy: 
musiałoby być ich więcej, niż zamieszczamy tekstów źródłowych. W tym 
sensie niniejsza książka bardziej przypomina polskie ekspertyzy i materiały 



Prasa zagraniczna o Polsce. Listopad 1918 – luty 1919

– 7 –

na konferencję paryską3 niż Polskie Dokumenty Dyplomatyczne4, wyda-
wane od 2005 r. przez Polski Instytut Spraw Międzynarodowych. Artyku-
ły w niniejszym tomie publikowane są in extenso, bez zmian redakcyjnych 
i korektorskich.

Prezentowany poniżej wybór nie rości sobie pretensji do prezentacji 
całości prasowych doniesień z okresu przejściowego między końcem woj-
ny a pierwszym posiedzeniem Sejmu Ustawodawczego. Następcom zosta-
wiamy zadanie wydania analogicznych wyborów prasy czeskiej, litewskiej, 
łotewskiej, rumuńskiej czy węgierskiej. Z naszego wstępnego rekonesansu 
wynikają natomiast – prócz wspomnianego braku wiarygodności – przede 
wszystkim trzy konstatacje: 

– po pierwsze, strach „starej” Europy przed nowym i nieznanym pań-
stwem polskim, którego brakowało na mapie przez kilka generacji; 

– po drugie, szybkie zrozumienie przez tę samą „starą” część kontynen-
tu, że Polska będzie co prawda źródłem konfliktów, jednocześnie jednak 
– obok Rumunii – jednym z filarów antybolszewickiego cordon sanitaire. 
Wartość nie do przecenienia, kiedy strach przed ekspansją komunizmu sta-
wał się jednym z wyznaczników polityki wewnętrznej i zagranicznej krajów 
od Atlantyku po Morze Śródziemne;

– po trzecie, brak znajomości podstawowych mechanizmów polityki 
i problemów tożsamości na terenie powstającej Rzeczypospolitej. Sięgał on 
od ignorancji wobec stosunków polsko-ukraińskich i  polsko-żydowskich, 
istoty kwestii ukraińskiej, po nieznajomość biografii podstawowych akto-
rów. Nagminne utożsamianie języka ze świadomością narodową też nie po-
magało w zrozumieniu sytuacji, lecz akurat to elementarne nieporozumie-
nie nie odróżniało dziennikarzy od polityków czy większości ekspertów na 
rozpoczynającej się konferencji paryskiej.

Czytelnikowi jesteśmy także winni prezentację tytułów, które objęte 
zostały kwerendą. Prasę anglojęzyczną czytała i  skomentowała Marta La-
skowska, francuskojęzyczną – Nina Hetmańska, niemieckojęzyczną – Joan-
na Brzegowy, rosyjskojęzyczną – Bartłomiej Gajos. Każdy redaktor zwrócił 
uwagę na inne aspekty wybranego materiału, co raczej pomaga, niż prze-
szkadza w lekturze.

Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych dziękujemy za moż-
liwość realizacji projektu, pokazującego – jak sądzimy – mało znane oblicze 

3	 M. Przyłuska-Brzostek (opr. red.), Ekspertyzy i materiały delegacji polskiej na konferencję 
wersalską 1919 r., PISM, 2009.

4	 Dwa tomy PDD poświęcone są interesującemu nas okresowi: S. Dębski (red.), Polskie 
Dokumenty Dyplomatyczne 1918 listopad–grudzień, PISM, 2008, oraz idem (red.), Polskie 
Dokumenty Dyplomatyczne 1919 styczeń–maj, PISM, 2016.



Wstęp

– 8 –

narodzin II Rzeczypospolitej5. Bez poparcia Sławomira Dębskiego i  Jacka 
Foksa, zaangażowania Piotra Długołęckiego, pomocy Olgi Byrskiej (która 
sczytała artykuły w jęz. francuskim), Doroty Dołęgowskiej, Joanny Sokól-
skiej i pracowników biblioteki PISM książka ta by nie powstała.

Prasa anglojęzyczna

Brytyjskie i  amerykańskie gazety żywo interesowały się tym, co dzie-
je się w Polsce. Zaprezentowane w niniejszej publikacji źródła są możliwie 
reprezentatywnym wyborem dokonanym spośród około 650 tekstów wyło-
nionych na pierwszym etapie kwerendy w czterech dziennikach i  jednym 
tygodniku. Brytyjskie ,,The Guardian” i ,,The Observer” dostępne są dla czy-
telnika w ich wspólnym archiwum internetowym, ,,The Times”, ,,The New 
York Times” oraz ,,The Washington Post” znajdują się na stronie newspa-
pers.com. Najważniejsze tematy, które pojawiają się w wymienionych ga-
zetach, to przede wszystkim: wojna polsko-ukraińska, pogromy we Lwowie 
i innych miejscowościach przyszłej Polski centralnej i wschodniej, powsta-
nie wielkopolskie, zagrożenie bolszewickie, tworzenie koalicyjnego rządu 
Ignacego Jana Paderewskiego oraz konflikt polsko-czechosłowacki o Śląsk 
Cieszyński. Od linii politycznej pisma, poglądów i powiązań właściciela lub 
redaktora naczelnego oraz źródła informacji zależało, w jaki sposób w danej 
gazecie Polska była przedstawiana. 

Wielka Brytania

Brytyjska prasa nigdy nie odgrywała tak znacznej roli w kształtowaniu 
poglądów jak w czasie pierwszej wojny światowej. Wiedzieli o tym doskona-
le politycy, którzy w dobrych kontaktach z magnatami prasowymi i redak-
torami naczelnymi gazet widzieli drogę do zapewnienia sobie popularności. 
Dzienniki ,,The Guardian” oraz ,,The Times” określane są jako najbardziej 
wpływowe tytuły Wielkiej Brytanii, mimo że wiele innych prześcigało je pod 
względem liczby sprzedawanych co dzień egzemplarzy – bardziej niż nakład 
liczyły się jednak prestiż i tradycja. Dane dotyczące zasięgu ,,The Guardian” 
są niepełne i opierają się na szacunkach: ocenia się, że w 1914 r. ukazywał 
się on w 35 tys. egzemplarzy. Nakład ,,The Times” w 1910 r. wynosił 45 tys. 
egzemplarzy, a na początku wojny, m.in. dzięki redukcji ceny, zwiększył się 

5	 Próba omówienia wyników naszych badań znajdzie się w artykule W. Borodzieja 
i  B.  Gajosa, Reakcje prasy zagranicznej na odrodzenie państwa polskiego w  1918  roku, 
który ukaże się w „Polskim Przeglądzie Dyplomatycznym”. Zob. także W. Borodziej, 
M. Górny, Nasza wojna, t. II: Narody 1917–1923, GW Foksal, 2018.



Prasa zagraniczna o Polsce. Listopad 1918 – luty 1919

– 9 –

do 180 tys., lecz pod jej koniec spadł do 130 tys. Dla porównania skiero-
wany do masowego odbiorcy konserwatywny ,,Daily Mail” sprzedawał się 
w  latach 1914–1918 w  liczbie od 900  tys. do 1100  tys. egzemplarzy. ,,The 
Observer” był zaś największym i najważniejszym tygodnikiem niedzielnym, 
którego nakład na początku wojny osiągnął 130 tys. egzemplarzy, w 1916 r. 
– 220 tys., a w 1918 r. spadł do 195 tys.6 

,,The Guardian” został założony w 1821 r. w Manchesterze, czego ślad 
znajdował się do 1959 r. w pełnej nazwie (,,The Manchester Guardian”), cho-
ciaż już przed pierwszą wojną redakcja przeniosła się do Londynu. Dziennik 
od początków istnienia opowiadał się po stronie wigów. Najważniejszą po-
stacią w jego historii był Charles Prestwich Scott, redaktor naczelny w latach 
1872–1929, który gazetę o znaczeniu lokalnym rozwinął do tego stopnia, 
że zaczęła mieć wpływ na opinię publiczną również poza Wielką Brytanią. 
Ukazujący się raz dziennie od poniedziałku do soboty ,,The Guardian” nie 
był jednak przedsięwzięciem przynoszącym znaczące zyski. Scott utrzymy-
wał liberalną polityczną linię pisma, a  czasem zbliżał się do Partii Pracy. 
Podczas pierwszej wojny popierał politykę rządu, chociaż nie akceptował 
jego negatywnego stosunku do irlandzkich dążeń niepodległościowych7.

Publikowane przez ,,The Guardian” informacje na temat Polski były czę-
sto krótkie i  pod względem zawartości informacyjnej wypadały gorzej niż 
pochodzące z innych anglojęzycznych dzienników. Z tego powodu w małym 
stopniu uwzględnione zostały dość regularnie relacjonowane konflikty Pola-
ków z Czechosłowakami, Niemcami i Ukraińcami. Na łamach gazety Polska 
pojawiała się często w  szerszym kontekście podstawowych problemów Eu-
ropy Środkowo-Wschodniej przełomu roku 1918 i  1919, a więc m.in. roz-
padu Austro-Węgier i  Niemiec, zagrożenia bolszewickiego czy tworzenia 
się nowych niepodległych krajów. Najważniejszymi wątkami dotyczącymi 
bezpośrednio Polski były antysemityzm i sytuacja mniejszości narodowych, 
zwłaszcza Żydów. Dziennikarze i  autorzy publikowanych w  gazecie listów 
główne niebezpieczeństwo upatrywali w  projektach odbudowywania prze-
drozbiorowej Polski – niedemokratycznej, faworyzującej naród polski i jego 
elitę, dyskryminującej niższe warstwy społeczne. Za symbol takiego podejścia 
uważany był Roman Dmowski, który, zdaniem dziennika, został przez bry-
tyjskie władze niesłusznie uznany za reprezentanta Polski za granicą. Skut-
kiem polityki Dmowskiego miały być zaognione stosunki między Polakami 
i mniejszościami narodowymi, manifestujące się w postaci pogromów. W pu-

6	 J.M. McEven, The National Press during the First World War: Ownership and Circulation, 
,,Journal of Contemporary History” 1982, t. 17, nr 3, s.  459–460, 468, 471–474, 476, 
482–483.

7	 Te i  następne dane – jeśli nie podano inaczej – na podstawie D. Griffiths (red.), 
The Encyclopedia of the British Press 1422–1992, Macmillan, 1992, s. 280–281, 509–510.



Wstęp

– 10 –

blikowanych tekstach pojawiały się czasem konkluzje, że Polska nie będzie 
funkcjonować sprawnie jako niepodległe państwo, w związku z czym interesy 
jej mniejszości narodowych powinny być zagwarantowane przez aliantów na 
konferencji pokojowej. Dziennik publikował na swoich stronach teksty po-
lemizujące z  takim stanowiskiem, m.in. 9  stycznia ukazała się dłuższa wy-
powiedź Paderewskiego, który zaprzeczył antysemickim nastrojom w Polsce 
i podkreślił, że kraj w przeszłości odgrywał rolę schronienia dla Żydów przed 
pogromami w Europie Zachodniej. Mimo zamieszczenia takiego oświadcze-
nia dziennik nie odszedł od krytykowania Dmowskiego i związanego z nim 
Paderewskiego, których już 10 stycznia oskarżył o  inspirowanie przewrotu, 
nazywanego w historiografii zamachem Januszajtisa.

Londyński ,,The Times” został założony w 1785 r. Renomę zdobył już 
w  pierwszej połowie XIX w. Był pierwszym dziennikiem drukowanym 
masowo (dzięki prasie parowej), a  także jednym z  pionierów zatrudnia-
nia korespondentów zagranicznych. Właścicielem ,,The Times” w  latach 
1908–1922 był magnat prasowy Alfred Charles William Harmsworth, lord 
Northcliffe. W czasie wojny pozostawał w dobrych stosunkach z premierem 
Davidem Lloydem George’em, od którego otrzymywał często propozycje 
objęcia funkcji państwowych. Dziennik tradycyjnie związany był z Partią 
Konserwatywną. Ukazywał się raz dziennie, siedem dni w tygodniu8.

,,The Times” miał w Polsce wysłannika, Josepha Jeffriesa, którego ob-
szerne teksty regularnie publikował. Relacje korespondenta były napisane 
ciekawie, a czytelnik mógł się z nich sporo dowiedzieć. Autor starał się oce-
niać pozyskiwane informacje pod kątem wiarygodności, chociaż nie unik-
nął powtarzania nieprawdy. Dużo podróżował po Polsce i osobiście prowa-
dził wywiady, dzięki czemu ma się wrażenie, że próbował dogłębnie poznać 
i zrozumieć opisywane sprawy. W swoich korespondencjach Jeffries często 
pisał o panującej w Polsce anarchii, trudnościach ze zjednoczeniem różnych 
obozów politycznych oraz o agitacji bolszewickiej, zdobywającej popular-
ność w trudnych warunkach gospodarczych. Polskę przedstawiał jako ofiarę 
obcych sił, przede wszystkim Niemców i bolszewików, co podkreślane było 
zwłaszcza w relacjach na temat losów Litwy. W świetle tych artykułów pol-
scy politycy gorąco popierali ententę, chociaż czasem martwiło ich ograni-
czone wsparcie z jej strony, zwłaszcza w kwestii pomocy wojskowej przeciw-
ko inwazji ze wschodu. Kilkakrotnie zaznaczano na łamach dziennika, że 
odrodzenie Polski jest zgodne z interesami aliantów, ponieważ będzie ona 
z jednej strony barierą dla komunizmu, a z drugiej nie pozwoli na powtórny 
rozwój potęgi Niemiec. 

Pogromy zostały przedstawione w znacznie bardziej wyważony sposób 
niż w ,,The Guardian”. Korespondent odnosił się z dystansem do sensacyj-

8	 Ibidem, s. 292, 562–563.



Prasa zagraniczna o Polsce. Listopad 1918 – luty 1919

– 11 –

nych informacji ich dotyczących, a  gazeta umieszczała także wiadomości 
o  krokach podjętych przez Polaków w  celu zapobiegnięcia kolejnym zaj-
ściom. Na tym tle wyróżnia się krytyczny tekst z 8 lutego, autorstwa działa-
cza syjonistycznego Israela Cohena, członka komisji badającej sprawę po-
gromów w Polsce.

Pierwsza brytyjska gazeta niedzielna, ,,The Observer”, została założona 
w  Londynie w  1791  r. Przez cały XIX w. borykała się z  kłopotami finan-
sowymi i  dopiero James Louis Garvin, sprawujący funkcję redaktora na-
czelnego w latach 1908–1942, uczynił z niej ważne i szeroko kolportowane 
źródło wiadomości. ,,The Observer” opowiadał się po stronie konserwaty-
stów. Garvin krytycznie odnosił się do postanowień konferencji pokojowej 
w Paryżu, zwłaszcza decyzji wymierzonych w Niemcy, ponieważ sądził, że 
ograniczanie tego kraju nie ustabilizuje europejskiej polityki9.

,,The Observer” został uwzględniony w  niniejszym wyborze źródeł 
w  bardzo małym stopniu, ponieważ sprawom polskim nie poświęcał tyle 
miejsca, co gazety codzienne. Warta zaprezentowania okazała się informa-
cja z 10 listopada dotycząca reakcji Watykanu na odradzanie się Polski.

Stany Zjednoczone Ameryki

Amerykański rynek prasowy był bardzo dobrze rozwinięty. W każdym 
stanie ukazywało się co najmniej kilka gazet, swoje własne pisma w języ-
kach ojczystych wydawały również społeczności emigrantów. Spośród opi-
niotwórczych dzienników jednymi z najważniejszych były ,,The New York 
Times” oraz ,,The Washington Post”, których dzienny nakład w 1917 r. wy-
nosił odpowiednio 330 tys. egzemplarzy w dzień powszedni i 390 tys. w nie-
dzielę oraz 45 tys. w dzień powszedni i 54 tys. w niedzielę10.

,,The New York Times” (dalej NYT) został założony w 1851 r. Zdobył 
renomę na przełomie wieków, gdy kupił go Adolph Ochs, dążący do pod-
niesienia poziomu gazety, tak aby stała się synonimem rzetelnego dzienni-
karstwa, o które było coraz trudniej w erze yellow press i przejaskrawionych 
wiadomości mających zwabić masowego czytelnika. W  czasie pierwszej 
wojny światowej gazeta popierała wywodzącego się z Partii Demokratycznej 
prezydenta Woodrowa Wilsona i  plany stworzenia Ligi Narodów. W  wy-
borach w 1920 r. także udzieliła poparcia kandydatowi Demokratów. NYT 
ukazywał się codziennie. Spośród uwzględnionych w niniejszym wyborze 
anglojęzycznych tytułów był gazetą najgrubszą – wydanie tygodniowe skła-

9	 Ibidem, s. 260–261, 444.
10	 N.W. Ayer and Son’s American Newspaper Annual and Directory, 1918, s.  1195, 1204, 

http://memory.loc.gov.



Wstęp

– 12 –

dało się bowiem z 24 stron. Numer niedzielny był jeszcze bogatszy – zawie-
rał m.in. część kulturalną i oddzielną wkładkę ze zdjęciami11.

NYT poświęcał Polsce sporo miejsca, publikując relacje własnego ko-
respondenta, wiadomości pochodzące z  agencji telegraficznych, felietony, 
przedruki z  innych gazet oraz listy od czytelników. Dziennik informował 
na bieżąco i dość szczegółowo zarówno o sytuacji wewnętrznej w kraju, jak 
i o konfliktach Polaków o granice. Pokazywał nie tylko polską perspektywę, 
lecz pozwalał spojrzeć na kwestie sporne także z drugiej strony: przytoczył 
stanowisko emigracji ukraińskiej w Stanach Zjednoczonych wobec wojny 
z Polską w Galicji Wschodniej oraz opinie pierwszego niemieckiego posła 
w Warszawie, hr. Harry’ego Kesslera, i b. ambasadora Rzeszy w Londynie, 
ks. Karla Lichnowsky’ego, dotyczące losu ziem zaboru pruskiego.

Podobnie jak w  prasie brytyjskiej, ważny wątek stanowiły pogromy. 
Na łamach NYT ścierały się poglądy różnych środowisk. Poświęcano szpal-
ty na wypowiedzi członków organizacji żydowskich w Stanach Zjednoczo-
nych, polskich polityków i emigrantów, przywołujących przy analizie przy-
czyn i charakteru pogromów na przemian tezy o chuligańskich wybrykach 
niezdyscyplinowanego wojska, niechęci Żydów do niepodległej Polski, 
niemieckiego podżegania lub niesprawności polskich władz. Dziennik nie 
usprawiedliwiał Polski, ale jego artykuły nie przybrały agresywnego tonu.

Chociaż gazeta informowała o  wielu czołowych postaciach polskiej 
polityki, najważniejszy z nich był Paderewski, którego widziano nawet na 
stanowisku prezydenta Polski. Na łamach NYT poruszano także sprawy Po-
lonii w Stanach Zjednoczonych i kwestię pomocy humanitarnej wysyłanej 
do kraju, niezwykle potrzebnej, w obliczu zarówno zniszczeń wojennych, 
bezrobocia, głodu i braku lekarstw, jak i przybierającej na sile agitacji bol-
szewickiej. Kilkakrotnie pojawiło się też zagadnienie uznania przez Stany 
Zjednoczone polskiego rządu i  ewentualnej pomocy militarnej dla Polski 
w obronie przed Czerwoną Rosją.

,,The Washington Post” został założony w 1877 r. Związany był raczej 
z Demokratami, chociaż niekiedy zwracał się w drugą stronę. Edward Beale 
McLean, właściciel w latach 1916–1933 r., sympatyzował z Partią Republi-
kańską, a  gazeta wspierała politykę amerykańskiego izolacjonizmu. ,,The 
Washington Post” wychodził siedem dni w tygodniu, raz dziennie. Wydanie 
niedzielne było obszerniejsze. Niektóre artykuły ilustrowano rysunkiem lub 
zdjęciem12.

11	 E. Davis, History of the New York Times 1851–1921, „The New York Times” 1921,  
s. 370–375, https://archive.org. 

12	 C.M. Roberts, The First 100  Years, „The Washington Post”, 18  grudnia 1977  r.,  
www.washingtonpost.com; The Washington Post w: Encyclopaedia Britannica,  
www.britannica.com. 



Prasa zagraniczna o Polsce. Listopad 1918 – luty 1919

– 13 –

Dziennik zapewniał swoim czytelnikom bogate informacje o wydarze-
niach dotyczących Polski, chociaż nie zajmował się nią tak często i obszer-
nie jak NYT. Jako jedyna z  prezentowanych tutaj anglojęzycznych gazet 
poinformował o przejęciu władzy przez Józefa Piłsudskiego z rąk Rady Re-
gencyjnej niemal bezpośrednio – jak na ówczesne warunki – po tym wyda-
rzeniu, bo 17 listopada. ,,The Washington Post” ze zrozumieniem odnosił 
się do polskich dążeń niepodległościowych i żądań terytorialnych, np. doty-
czących Galicji Wschodniej, Wielkopolski czy Gdańska. Przeważnie pozy-
tywnie oceniał pracę Polaków na rzecz tworzenia struktur nowego państwa 
i obrony granic. Autorytetem, na który dziennik powoływał się często dla 
uzasadnienia swoich poglądów na sprawy polskie, był prezydent Wilson. 
Wiązała się z tym wyraźna niechęć gazety do Niemiec, których polityka wo-
bec Polaków świadczyć miała o definitywnym odrzuceniu czternastu punk-
tów gwarantujących pokój w  Europie. Informacje o  pogromach w  ,,The 
Washington Post” były wyważone. Zwracano uwagę, że niektóre krążące 
na ten temat wiadomości są wytworem niemieckiej propagandy, dążącej 
do zdyskredytowania Polski. Najważniejszym polskim politykiem z punktu 
widzenia dziennika był znany w Stanach Zjednoczonych Paderewski, które-
go przedstawiano jako osobę szanowaną przez Polaków, pracowitą, mającą 
szansę stać się wybitnym politykiem. 

Artykuły prasowe są cennym źródłem, jednak czytanie ich wymaga kry-
tycznego podejścia do informacji. Próbował o tym przekonać swoich czytel-
ników także korespondent ,,The Times” w tekście z 23 grudnia, dotyczącym 
sprawy pogromów: „One does not need to be long in this country to learn 
that figures are used like missiles, and are to some extent produced to meet 
the needs of political offensives”. Dziennikarze innych gazet nie zachowali 
jednak takiego dystansu przy przedstawianiu skali zajść we Lwowie: ,,The 
Guardian” – chociaż zaznaczył, że liczba może być wyolbrzymiona – pisał 
30 listopada o tysiącach zamordowanych Żydów, a NYT 2 grudnia o wię-
cej niż tysiącu, podczas gdy faktyczna liczba ofiar oceniona została nie-
wiele później na raczej 70 niż 150 osób (najwyższa szacunkowa wartość). 
Nieprawdziwe wiadomości pojawiały się częściej i  dotyczyły rozmaitych 
tematów: ,,The Observer” 10  listopada poinformował o aresztowaniu Pił-
sudskiego przez Ukraińców, ,,The Guardian” podał już 21  grudnia infor-
mację o przybyciu do Gdańska wojska Hallera, a NYT 3 stycznia napisał 
o planowanym polskim ataku na Berlin. Kilkakrotnie w różnych gazetach 
zaznaczono, że na deformowanie obrazu Polski duży wpływ ma niemiecka 
propaganda, ale mimo to korzystano często – zwłaszcza przy relacjonowa-
niu powstania wielkopolskiego – z wiadomości przekazywanych przez nie-
miecką prasę. 



Wstęp

– 14 –

Jakkolwiek nieporozumieniem byłoby badanie historii Polski na pod-
stawie prezentowanych artykułów, pokazują one doskonale, jak odradzający 
się kraj widziany był oczami redaktorów i czytelników najważniejszych ga-
zet w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych, odgrywających olbrzymią 
rolę na arenie międzynarodowej. 

Prasa francuskojęzyczna

Po „złotej epoce” w historii prasy francuskiej, którą rozpoczęło uchwa-
lenie ustawy o wolności prasy w 1881 r., a zakończył rok 1914, rynek pra-
sy francuskiej popadł w kryzys, z którego już nigdy miał się nie odrodzić. 
Według przedwojennych sondaży co drugi dorosły Francuz codziennie 
czytał gazetę. Wojna, powszechna mobilizacja, wzrost cen i deficyt papie-
ru oraz zwiększona kontrola ministerstwa wojny nad gazetami sprawiły, 
że do 1918  r. zniknęło z  rynku 50% tytułów13. Kilkakrotnie zmniejszyła 
się również liczba stron dziennego wydania: 10-stronicowe w  roku 1914, 
w  badanym okresie ograniczały się do 2–3  stron, z  czego ostatnią często 
zajmowały anonse, reklamy i  nekrologi. Prasa stała się głównym nośni-
kiem prowojennej, patriotycznej propagandy, a fenomen ten szybko otrzy-
mał miano bourrage de crâne, czyli „robienia wody z mózgu”14. Co więcej, 
5 sierpnia 1914 r. uchwalono prawo o cenzurze, które pozostało w mocy do 
13 października 1919 r. Ustawa miała na celu propagowanie właściwej po-
stawy obywatelskiej, unikanie informowania wroga oraz „podtrzymywanie 
ducha w narodzie”. Na stronach gazet widoczne są niekiedy pozostawione 
przez cenzora białe plamy po wyciętych artykułach15. Co ciekawe, Georges 
Clemenceau, który publicznie opowiadał się za wolnością prasy i otwarcie 
krytykował ustawę o cenzurze16, zdecydował się utrzymać ją w mocy, gdy 
20 listopada 1917 r. został mianowany premierem. Wszystko to miało oczy-
wisty wpływ na jakość informacji prasowych oraz czytelnictwo wśród Fran-
cuzów. Skutki kryzysu prasowego daje się zauważyć również w  dyskursie 
wokół relacji polsko-francuskich, który, bez względu na profil polityczno-
-ideologiczny gazety, z reguły był zbieżny z oficjalną polityką rządową i nie 
stronił od patosu.

13	 80 w roku 1914, 30 w 1924.
14	 C. Delporte, C. Blandin, F. Robinet, Histoire de la presse en France, XXe–XXIe siècles, 

Armard Colin, 2013. 
15	 A. Flandrin, En 1914, la presse accepte la censure parce que la France participe à l’effort de 

guerre, „Le Monde”, 18 lipca 2014 r., www.lemonde.fr.
16	 Gazeta „L’Homme libre” (człowiek wolny), której redaktorem naczelnym był Clemenceau, 

na znak tego protestu przyjęła tytuł „L’Homme enchaîné” (człowiek ujarzmiony, spętany).



Prasa zagraniczna o Polsce. Listopad 1918 – luty 1919

– 15 –

Specyfiką rynku prasowego Szwajcarii w omawianym okresie był zwią-
zek dzienników z partiami politycznymi, co uwarunkowane było prawnie 
i finansowo. Wojna miała niejednolity wpływ na kondycję szwajcarskich ga-
zet. Splajtowały mniejsze, lokalne tytuły, a największe dzienniki, do których 
należały „Journal de Genève” i  „Gazette de Lausanne” podwoiły, a  nawet 
potroiły swoje nakłady17. Gazety szwajcarskie kupowali bowiem Francuzi, 
którzy z powodu cenzury stracili zaufanie do narodowych tytułów. Szcze-
gólnym zainteresowaniem cieszyła się rubryka międzynarodowa, która 
również wielokrotnie zwiększyła swoją objętość. Poranne wydania liczyły 
nawet do 12 stron. 

Inaczej sprawy miały się oczywiście w okupowanej Belgii. Prasa nieza-
leżna tego okresu to prasa podziemna i wydawana na emigracji, stąd braku-
je danych na temat jej nakładów. Dzienniki belgijskie po 1918 r. borykały się 
z trudnościami finansowymi, nie miały stałych korespondentów zagranicz-
nych, w  rubryce informacji międzynarodowych posiłkowały się głównie 
przedrukami depesz z innych gazet, często wzajemnie sprzecznymi. 

Szwajcaria

Oba tytuły, „Journal de Genève” i „Gazette de Lausanne”, prezentowały 
wysoki poziom dziennikarstwa, dużą wiarygodność informacji i dyspono-
wały bardzo rozbudowanymi sieciami źródeł informacji18. Konkurując ze 
sobą na rynku prasowym, którego były największymi graczami, miały raczej 
podobny profil ideologiczno-polityczny. Jego punktami centralnymi były li-
beralizm polityczny i ekonomiczny, obrona federalizmu przed „berneńską 
centralizacją”, walka z  socjalizmem i  bolszewizmem oraz konserwatyzm, 
temperowany od czasu do czasu zainteresowaniem kwestiami socjalnymi. 
Obie gazety znajdowały czytelników w elektoracie partii konserwatywno-
-liberalnej i były powszechnie uważane za jej porte-parole. Od etykietki tej 
próbowały wyzwolić się od lat 60. XIX w., zmierzając do statusu prasy nie-
zależnej. Różnice w linii czasopism zaznaczały się raczej w kwestiach lokal-
nych, związanych z rywalizacją dwóch miast. 

„Journal de Genève” ukazywał się od 1826 r. do 28 lutego 1998 r., kiedy 
został połączony z „Gazette de Lausanne” i „Nouveau Quotidien”, i odtąd 
wydawany jest jako „Le Temps”. Pierwszy numer „Gazette de Lausanne” 
ukazał się w 1798 r. pod tytułem „Peuple Vaudois”, późniejsza nazwa została 
przyjęta w roku 1803. W 1918 r. nakład „Journal de Genève” wynosił ponad 

17	 A. Clavien, La presse suisse: structure et diversité, RTS, 31 grudnia 2015 r., www.rts.ch.
18	 A. Clavien, Grandeurs et misères de la presse politique: le match Gazette de Lausanne – 

Journal de Genève, Éd. Antipodes, 2010.



Wstęp

– 16 –

40 tys. egzemplarzy, a „Gazette de Lausanne” ponad 20 tys. egzemplarzy, co 
dla obu dzienników stanowiło rekord w XX w. 

Francja

„Le Temps”, założony przez liberała Auguste’a Nefftzera, ukazywał się 
od 1861 r. do 29 listopada 1942 r. Na francuskim rynku prasowym stanowił 
konkurencję dla „Le Figaro”, któremu nie dorównywał jednak nakładem. 
Szczytowy wynik 30 tys. egzemplarzy osiągnął w 1914 r. Jako dziennik o pro-
filu republikańsko-konserwatywnym reprezentował organizacje pracodaw-
ców, by następnie stać się półoficjalnym organem francuskiej dyplomacji19. 

Założony w  1826  r. „Le Figaro” jest najstarszym i  wciąż wydawanym 
francuskim dziennikiem. Do dziś stanowi główny tytuł francuskiej prawicy. 
Na jego łamach publikowali Théophile Gautier, George Sand, Émile Zola, 
Marcel Proust, André Gide, François Mauriac i Jean-Paul Sartre. Adresowa-
ny był głównie do klas wyższych. W czasie wojny i w latach powojennych 
stracił na popularności na skutek konfliktów w redakcji oraz skandali poli-
tycznych, w które zamieszani byli redaktorzy. W 1922 r. doszło do przejęcia 
dziennika przez magnata przemysłu kosmetycznego o aspiracjach politycz-
nych, François Coty’ego, który nadał mu profil populistyczny i faszystowski, 
na skutek czego tytuł stracił trzecią część czytelników.

„Le Matin” był drugim po „Le Petit Parisien” najpopularniejszym dzien-
nikiem, o nakładzie 1 mln 51 tys. egzemplarzy w 1918 r. Ukazywał się od 
roku 1882 do 1944, kiedy to jego publikacja została zakazana. Związany ze 
skrajną prawicą, pod redakcją Maurice’a Bunau-Varilli od 1940 r. kolabo-
rował z  rządem Vichy. W  okresie międzywojennym popierał Raymonda 
Poincarégo, prowadził narrację antysemicką, antykomunistyczną i antypar-
lamentarną, by z czasem promować zbliżenie z Niemcami. 

„Le Journal”, wydawany od 1892 r., był kolejnym dziennikiem należą-
cym do wielkiej czwórki złotej ery prasy i głównym konkurentem „Le Ma-
tin”. Jego nakład jesienią 1918 r. wynosił ponad ćwierć miliona egzemplarzy, 
przy czym warto zaznaczyć, że dziennik odnotował największy spadek czy-
telnictwa w porównaniu z rokiem poprzednim ( o 37%). Do roku 1911 re-
prezentował środowiska republikańskie, utrzymując dosyć wysoki poziom 
dziennikarstwa. Jednak wraz z nominacją Charles’a Humberta na dyrektora 
politycznego przyjął profil konserwatywny i nacjonalistyczny. W między-
wojniu stał się zaś otwarcie antysemicki. Jego nakład spadł o połowę, gdy 
w 1919 r. wyszło na jaw, że jeden z akcjonariuszy, Pierre Lenoire, był nie-
mieckim szpiegiem. Redakcja została zamknięta w 1944 r. wraz z końcem 
rządu w Vichy, z którym kolaborował.
19	 C. Delporte, C. Blandin, F. Robinet, op. cit.



Prasa zagraniczna o Polsce. Listopad 1918 – luty 1919

– 17 –

„L’Humanité” był jednym z  czołowych francuskich dzienników lewi-
cowych. Założony przez Jeana Jaurèsa w grudniu 1904 r., prezentował po-
czątkowo profil socjalistyczny, by po 1920  r. zerwać z  tzw. reformizmem 
i stać się oficjalnym organem Partii Komunistycznej. Podczas wojny dzien-
nik opowiadał się za walką w obronie Republiki, jednak gdy w 1918 r. re-
daktorem naczelnym został Marcel Cachin, stosunek do Union sacrée stał 
się o  wiele bardziej sceptyczny. Przedwojenny nakład dziennika wynosił 
100 tys. egzemplarzy. 

Belgia

Gazeta „L’Indépendance Belge” założona została w 1831 r. w Brukseli, 
wkrótce po uzyskaniu przez Belgię niepodległości, zaś ostatni numer ukazał 
się w roku 1940. Czytelników znajdowała w całym kraju. Prezentowała pro-
fil liberalny, nastawiona była przede wszystkim na wiadomości międzynaro-
dowe. Dzięki niezwykle rozwiniętej sieci korespondentów była obok „Time-
sa” i „Le Temps” jednym z najbardziej prestiżowych tytułów XIX w., a także 
inicjatorką powstania oraz pierwszą klientką agencji Reuters. Podczas oku-
pacji niemieckiej tytuł wydawany był we Francji, a  następnie w  Wielkiej 
Brytanii. Po wojnie redakcja powróciła do Brukseli i pod wpływem nowego 
dyrektora stała się pismem o profilu katolickim20.

„La Nation Belge” wydawana była w latach 1918–1956, z przerwą w cza-
sie II wojny światowej. Było to pismo o profilu katolickim i raczej lewico-
wym, a przede wszystkim patriotycznym. Czytana była w całym kraju21.

Analiza materiału

Pierwszym wnioskiem płynącym z analizy zebranego materiału jest wy-
sokie zainteresowanie sprawami polskimi w świecie frankofońskim. Infor-
macje o wydarzeniach nad Wisłą pojawiały się we wszystkich omówionych 
dziennikach niemal codziennie, z reguły na pierwszych czy drugich stro-
nach. Już same nagłówki, takie jak La Pologne indépendante, La Pologne s’or-
ganise, En Pologne libre, wskazują na stosunek autorów do pojawienia się na 
mapie Europy nowego państwa narodowego. Wyjątkiem jest, co zrozumia-
łe, prasa belgijska, której czytelnicy dowiedzieli się o uzyskaniu przez Polskę 
niepodległości 16  listopada z dosyć lakonicznej, acz entuzjastycznej noty. 
Poza tym informacje o Polsce pojawiały się raczej w kontekście niemiec-

20	 Structures de la presse quotidienne en Belgique, „Courrier hebdomadaire du CRISP” 1958, 
www.cairn.info.

21	 France, Ministère de la guerre, Bulletin périodique de la presse belge, 13 lutego 1919 r., 
http://gallica.bnf.fr.



Wstęp

– 18 –

kim. Jeżeli chodzi o liczbę wzmianek o Polsce, prym wiedzie zdecydowanie 
„Gazette de Lausanne”, a zaraz po niej „Journal de Genève”: w każdym wy-
daniu znajdujemy od kilku do kilkunastu informacji. Co więcej, dzienniki 
szwajcarskie często czerpały informacje wprost z Polskiego Biura Prasowe-
go i z prasy polskiej (jako źródło pojawiały się „Kurier Codzienny”, „Kurier 
Krakowski”, a w prasie francuskiej także „Kurier Warszawski” oraz „Czas”). 

Również Francja bardzo żywo angażowała się w sprawę polską. Stosun-
kowo często poświęcane były Polsce dłuższe, pełne zaangażowania teksty. 
„Le Temps” nie szczędził kwestii polskiej miejsca w głównej kolumnie Bul-
letin du Jour.

Warto zwrócić uwagę na kontekst, w jakim pojawiały się teksty o Polsce, 
oraz na rodzaj przytaczanych argumentów. Podczas negocjacji na konfe-
rencji paryskiej Polska sytuowała się raczej na peryferiach mentalnej mapy 
Europy, określana była jako „przedmurze cywilizacji zachodniej” („Gazette 
de Lausanne” z 23 listopada 1918 r.), kraj orientalny, niemniej w częstych 
porównaniach z Ukrainą czy Jugosławią wypadała korzystnie. Upodmioto-
wienia Polski nie ułatwiały trudności związane z reprezentacją zagranicz-
ną. „Istnieją dwa rządy polskie: jeden, który nie potrafi ze swojego pań-
stwa wyjść, drugi, który nie potrafi do niego wejść”, czytamy w „Le Temps” 
z 28 grudnia 1918. Kolejnym przykładem może być artykuł z 24 stycznia 
1919 r. w „Journal de Genève”, zatytułowany Polskie niezgody. O braku poro-
zumienia między Komitetem Narodowym i tworzącym się w Warszawie rzą-
dem rozpisywały się niemal wszystkie gazety, a stworzenie delegacji oficjal-
nej przyjęto z wielką ulgą (np. „Gazette de Lausanne” z 23 stycznia 1919 r.). 
Wyjątkiem była socjalistyczna „L’Humanité”, od początku gorąco popie-
rająca Moraczewskiego, która 12  stycznia 1919  r. następująco skwitowała 
upadek jego rządu: „Tak oto reakcjoniści pełniący służbę w  kancelariach 
ententy pozbyli się za wstawiennictwem Pichona z  polskiego Parlamentu 
[!] jego najbardziej demokratycznego elementu”. Dziennik ten jako jedyny 
nie odnosił się szczególnie entuzjastycznie do postaci Paderewskiego, który 
wraz z Piłsudskim był najczęstszym bohaterem apologetycznych artykułów 
we francuskojęzycznej prasie. Poza tym zarówno rządy Daszyńskiego, Mo-
raczewskiego, jak i  Paderewskiego we wszystkich tytułach określane były 
jako demokratyczne i przyjmowane z nadzieją na możliwość ustanowienia 
normalnych stosunków dyplomatycznych. 

Bardzo często pojawiały się również apele do rządów ententy o pomoc 
dla Polski. Ich autorzy odwoływali się do argumentów historycznych, przy-
taczając historię narodu skrzywdzonego, wobec którego Europa Zachodnia 
ma moralny i polityczny dług. Obowiązek pomocy Polsce wywodzony był 
również z  prawa międzynarodowego („Le Temps” z  27  grudnia 1918  r.). 
Przede wszystkim jednak istnienie niezależnej Polski miało być gwarantem 



Prasa zagraniczna o Polsce. Listopad 1918 – luty 1919

– 19 –

bezpieczeństwa Europy. Dominowały dwie perspektywy. „Gazette de Lau-
sanne” i prasa francuska powoływały się głównie na zagrożenie rewolucją 
bolszewicką: silna, niezależna Polska miałaby stanowić strefę buforową mię-
dzy komunistyczną Rosją i Zachodem. Z kolei „Journal de Genève” i prasa 
belgijska skupiały się na konieczności zmniejszenia wpływów niemieckich.

Rozwiązanie kwestii polskiej na konferencji paryskiej miało być jednym 
z najtrudniejszych sprawdzianów funkcjonowania zasady samostanowienia 
narodów. Wskazywała na to „La Nation Belge”. W artykule „Zasada naro-
dów a rzeczywistość” z 1 grudnia 1918 r. w kontekście Gdańska stwierdzo-
no, że międzynarodowa solidarność i pokój powinny przeważać nad zasadą 
samostanowienia. Podobne były tezy tekstu z 20 listopada 1918 r., w którym 
opisano skomplikowaną sytuację etniczną na granicy polsko-niemieckiej. 

„Szantaż pogromem”

Tematem niewątpliwie nadreprezentowanym w prasie francuskiej były 
pogromy. Informacje o mordach i grabieżach o podłożu antysemickim to 
ponad 20% wieści znad Wisły. Mowa o  setkach, niekiedy tysiącach ofiar. 
„Gazette de Lausanne” poświęciła temu problemowi całą serię notatek i ar-
tykułów ukazujących się niemal codziennie od 23  listopada do 6 grudnia 
1918 r. Trudno jednak doszukać się w tych wiadomościach spójnej narracji. 
W zależności od źródła: polskiego, niemieckiego, żydowskiego czy brytyj-
skiego prezentowane były zupełnie odmienne wersje wydarzeń. W końcu 
sami autorzy podkreślali powszechną dezorientację w tej kwestii i zalecali 
ostrożność w formułowaniu poglądów. Na łamach jednego tytułu pojawiały 
się często zarzuty bierności, a niekiedy antysemityzmu, formułowane pod 
adresem polskiego rządu, oraz apele do ententy o interwencję, a z drugiej 
strony podkreślano (szczególnie w prasie belgijskiej), że informacje o po-
gromach w  Polsce wpisują się w  niemiecką propagandę. „Prawdziwymi 
antysemitami są oskarżyciele”, czytamy w „L’Indepéndance Belge” 5 grud-
nia 1918 r. Według „Le Temps” sprawcami pogromów mogli być również 
żołnierze rosyjscy i niemieccy, wracający z frontu i plądrujący wszystko po 
drodze. Zwracano także uwagę na stan wojny domowej i ogólny chaos pa-
nujący w Galicji oraz możliwe prowokacje bolszewickie. W „L’Humanité” 
ukazała się natomiast nota Polskiego Biura Prasowego, dementująca wiado-
mości o pogromach. Nie zmienia to jednak faktu, że choćby ze względu na 
częstotliwość i liczbę publikowanych informacji skojarzenie Polski z antyse-
mityzmem stało się niemal automatyczne.

Temat budził bardzo żywe reakcje wśród czytelników francuskojęzycz-
nej prasy, szczególnie w Szwajcarii. Rada Studentów Żydowskich tego kraju 
oficjalnie protestowała „przeciwko zbrodniom, które popełniane są aktual-



Wstęp

– 20 –

nie w Polsce i donosi cywilizowanemu światu o działaniach rządu polskiego, 
mających na celu zduszenie w zalążku, poprzez wszystkie dostępne środki, 
jak najbardziej uprawnionych aspiracji kilku milionów Żydów walczących 
o  przetrwanie swojego narodu oraz stłamszenie społeczności żydowskiej 
przez pogromy i bojkot ekonomiczny” („Gazette de Lausanne” z 23  listo-
pada 1918 r.). Co prawda już w następnym paragrafie komunikat ten zo-
stał zrównoważony przez streszczenie stanowiska rządu polskiego, jednak 
musiał zrobić silne wrażenie. Przeciw wydarzeniom w Polsce odbywały się 
w Lozannie manifestacje organizowane przez społeczność żydowską.

Temat „polskich pogromów” wywoływał polemiki, choć należy za-
znaczyć, że publikowanie listów od czytelników nie było częstą praktyką 
szwajcarskich dzienników. W artykule z 4 grudnia 1918 r. („Szantaż pogro-
mem”) na temat „kampanii oszczerstw prowadzonej w Szwajcarii przeciw 
Polsce, od kiedy ten męczeński naród umknął swoim oprawcom i rozpoczął 
się organizować”, autor, profesor filozofii Maurice Millioud, zapewniał, że 
wydarzenia, które okrzyknięte zostały pogromami, były efektem zamie-
szek i walk w Galicji (szczególnie we Lwowie i w Przemyślu), gdzie Polacy 
wbrew umowie międzynarodowej zostali zaatakowani przez Ukraińców, 
Austriaków i Żydów. Grabieże dokonane zostały przez dezerterów, jeńców 
wojennych powracających do Rosji i niemieckich bandytów. Ponadto, jak 
twierdził Millioud, Polacy byli ofiarami tych ataków w tym samym stopniu 
co Żydzi, a nie mogli im przeciwdziałać, ponieważ Niemcy i Austriacy unie-
możliwili im stworzenie milicji. Legiony Piłsudskiego nie ponosiły za tę sy-
tuację żadnej odpowiedzialności, przeciwnie, natychmiast podjęły działania 
w celu stłumienia zamieszek. Działacze Bundu z kolei zrobili wszystko, by 
animozje między Polakami i Żydami pogłębić. W sprawie pogromów w Pol-
sce miał się nawet zebrać w Lozannie komitet protestacyjny. Spotkanie zo-
stało jednak odwołane, z czego Millioud wnioskował, że członkowie komi-
tetu zdecydowali się odmówić udziału w tytułowym „szantażu pogromem”. 

Już w kolejnym wydaniu dziennika ukazała się odpowiedź na artykuł 
Millioud, autorstwa członka wspomnianego komitetu, obywatela Lozanny, 
de Meurona. Postanowił on „sprostować fakty” i  publicznie podtrzymać 
tezę o odpowiedzialności Polaków za pogromy. Przyznał jednak, że w świe-
tle sprzecznych informacji sprawie należy się bliżej przyjrzeć. 

Les „fausses nouvelles” i zamachy, których nie było

Co zrozumiałe, relacje z Polski charakteryzuje szum informacyjny, nie-
ścisłości, pomyłki, sprzeczności, często 2–3-dniowe opóźnienia. Dotyczy-
ło to w największym stopniu prasy belgijskiej, w najmniejszym zaś szwaj-
carskiej. Najczęściej drukowane były depesze z  Zurychu, Berna, Bazylei, 



Prasa zagraniczna o Polsce. Listopad 1918 – luty 1919

– 21 –

Londynu i Amsterdamu, często również z Warszawy, gdzie „Le Matin” od 
9 lutego 1919 r. miał nawet specjalnego korespondenta. Warto zauważyć, że 
depesze powstałe w Warszawie przychodziły często do dzienników szwaj-
carskich za pośrednictwem Pragi i Wiednia. 

Ciekawym przykładem „fausse nouvelle” jest informacja o zamachu na 
Paderewskiego, która po raz pierwszy ukazała się w „Gazette de Lausanne” 
12 stycznia 1919 r. i była kilkakrotnie powtarzana do 18 stycznia, gdy redak-
cja oficjalnie plotkę zdementowała, jednocześnie usprawiedliwiając pomył-
kę fałszywymi informacjami otrzymanymi z agencji prasowej w Lucernie. 
Pięć dni później opublikowano oficjalne oświadczenie agencji z  Lucerny, 
w  którym jako pierwotne źródło niepotwierdzonych informacji podano 
agencje wiedeńskie i czeskie. 

Z szumem informacyjnym mamy też do czynienia w przypadku relacji 
o tworzeniu polskiego rządu i negocjacjach między Piłsudskim, Paderew-
skim i Daszyńskim. Bardzo ciekawym przykładem jest wywiad z Paderew-
skim opublikowany w „Gazette de Lausanne” 14 stycznia 1919 r., w którym 
oskarżał on socjalistyczny rząd warszawski o współpracę z bolszewikami. 

Polska na przełomie roku 1918 i  1919  była więc w  prasie francusko-
języcznej tematem ważnym i często poruszanym. Z większości artykułów 
wybrzmiewa duże zaangażowanie polityczne i apele do międzynarodowej 
solidarności, a dłuższe teksty utrzymane były w tonie wręcz patetycznym. 
Stosunek do wydarzeń nad Wisłą nie zależał w zbyt dużym stopniu od kraju 
wydania, w jeszcze mniejszym od profilu ideologicznego dziennika. Różni-
ce ich prezentacji wynikały raczej z  możliwości technicznych czasopisma 
– dostępu do źródeł, liczby stron, posiadania korespondentów. Tematami 
dominującymi były pogromy, powstanie rządu narodowego oraz polska 
delegacja na konferencji paryskiej, postać Paderewskiego, a  także Gdańsk 
i powstanie wielkopolskie. 

Prasa niemieckojęzyczna 

„Cztery nieprzyjazne gazety są groźniejsze od tysiąca bagnetów” – zwykł 
powtarzać Napoleon Bonaparte. Trudno nie zgodzić się z  tym stwierdze-
niem, zwłaszcza gdy mamy na myśli okres przed upowszechnieniem radia.	
Jak wiadomo, 11  listopada Rada Regencyjna przekazała władzę wojskową 
Piłsudskiemu, a w Compiègne Niemcy podpisały rozejm z państwami en-
tenty. Zarówno Niemcy, jak i Polacy musieli zmierzyć się z wieloma proble-
mami finansowymi i gospodarczymi, walkami wewnętrznymi oraz kwestią 
ustalenia granic. Punktami zapalnymi w  stosunkach niemiecko-polskich 
były obszary Warmii, Mazur, Powiśla i Górnego Śląska, Wielkopolski oraz 



Wstęp

– 22 –

miasto Gdańsk. Strony konfliktu próbowały zdyskredytować przeciwnika 
w oczach świata zachodniego, a najlepszym środkiem do osiągnięcia tego 
celu stały się gazety. Jak się później okazało, zwłaszcza w czasie plebiscytów, 
Polska zdecydowanie przegrała tę informacyjną batalię, trwającą od końca 
1918 r. do roku 1921. Jak jednak komentowano w gazetach niemieckich od-
zyskanie przez Polskę niepodległości? Czy już od listopada 1918 r. domino-
wało nastawienie negatywne? Jak różniły się gazety ukazujące się w różnych 
krajach?

Spośród wielu tytułów prasy niemieckojęzycznej najbardziej reprezen-
tatywne wydają się: szwajcarska „Neue Zürcher Zeitung” (dalej NZZ), nie-
mieckie „Frankfurter Zeitung”, „Vossische Zeitung” oraz „Vorwärts”, wie-
deńska „Neue Freie Presse”, a także wydawany w Budapeszcie „Pester Lloyd”. 

Niemal wszystkie żywo interesowały się tematyką odrodzonej Polski. 
Najbardziej fascynujące dla niemieckich czytelników były doniesienia – na 
ogół mało wiarygodne – o walkach na terenach spornych, czyli w Wielko-
polsce i na Górnym Śląsku. Nieustannie podsycano atmosferę zagrożenia, 
informując o lądowaniu polskich lub amerykańsko-polskich wojsk na wy-
brzeżu. Od listopada 1918 r. polscy legioniści kilkakrotnie mieli wdzierać 
się na teren Wielkopolski, próbując zająć Poznań. Przyjazd Paderewskie-
go do Poznania, polskie manifestacje patriotyczne oraz wybuch powstania 
wielkopolskiego tylko utwierdziły niemiecką prasę w  przekonaniu o  im-
perialistycznych zapędach państwa polskiego. Od 28 grudnia 1918 r. duża 
część artykułów dotyczyła przesuwania się linii frontu i rzekomych zbrodni 
popełnianych przez powstańców w kolejnych miastach zajmowanych przez 
Polaków. Oburzenie niemieckiej opinii publicznej spowodowała również 
decyzja o przeprowadzeniu wyborów do Sejmu Ustawodawczego na tere-
nach, których przynależności jeszcze nie określono. Co kilka dni pojawiały 
się także informacje o próbach przejęcia Górnego Śląska. 

Bardzo dużo miejsca poświęcono problemowi pogromów i wystąpień 
antysemickich, przede wszystkim w Galicji Wschodniej, ale również w oko-
licach Krakowa i w Warszawie – także tutaj niemieckie dzienniki wielokrot-
nie mijały się z prawdą, np. szacując liczbę ofiar pogromu we Lwowie na 
kilka tysięcy. Przy tej okazji niemiecka prasa donosiła o  licznych solidar-
nościowych manifestacjach, np. w Szwajcarii oraz w Holandii. Do Lwowa 
została wysłana specjalna brytyjska komisja dla zbadania sprawy, a postępy 
jej prac były skrupulatnie odnotowywane przez czasopisma. Pisano również 
o walkach polsko-ukraińskich, zwłaszcza o Lwów oraz Przemyśl. 

Ważnym tematem było zerwanie niemiecko-polskich stosunków dyplo-
matycznych w grudniu 1918 r. i wydalenie z Warszawy poselstwa z hrabią 
Harrym Kesslerem na czele. Jako ambasador przebywał on w Polsce zale-
dwie miesiąc, a jego misją była m.in. ewakuacja (tranzyt przez terytorium 



Prasa zagraniczna o Polsce. Listopad 1918 – luty 1919

– 23 –

polskie) żołnierzy niemieckich z  terenów należących wcześniej do Rosji. 
Według niemieckich dzienników Kessler został niesłusznie oskarżony przez 
stronę polską o konspirowanie z bolszewikami i działanie na szkodę Polski. 
Pod tym pretekstem zmuszono go do wyjazdu z kraju 15 grudnia, po kilku 
niespokojnych dniach w stolicy. 

Gazety donosiły o  kolejnych klęskach w  Polsce, zwłaszcza o  głodzie 
oraz braku węgla. Często przy tej okazji informowano o transportach z po-
mocą humanitarną, żywnościową i pieniężną dla Polaków, wyrażając przy 
tym niezadowolenie z faktu, że środki te nie trafiają do stojących na granicy 
zapaści Niemiec. Często pojawiającym się hasłem był „kryzys” lub ,,polski 
kocioł”, w nawiązaniu do kotła bałkańskiego. Dzienniki niemieckie pisały 
o problemach rządowych, upadku kolejnych gabinetów oraz nade wszystko 
o nieudanym zamachu stanu ze stycznia 1919 r. Wszystkie te wydarzenia 
miały utwierdzić opinię publiczną w  przekonaniu, że Polska jest jedynie 
tworem tymczasowym i prawdopodobnie wewnętrzne spory doprowadzą 
do jej upadku. Spośród polskich polityków najczęściej wspominano o Pił-
sudskim, Paderewskim, Korfantym, Seydzie, Hallerze, Dmowskim oraz 
Świeżyńskim. 

Miesiące powojenne to również nieustający strach przed bolszewikami, 
tym większy, że od początku 1919 r. pojawiały się doniesienia o zajmowaniu 
przez nich terenów wokół Kowna i Wilna. 

Każdy niemieckojęzyczny dziennik miał swoją specyfikę i zwracał uwa-
gę na inne tematy. Wynikało to przede wszystkim z miejsca ich wydawania 
oraz charakteru politycznego. Różne były też wydarzenia, którymi w danym 
momencie żyła Europa, szczególnie jej środkowo-wschodnia część. 

Pierwsza z wymienionych gazet, NZZ, została założona w 1780 r. i bar-
dzo szybko stała się synonimem obiektywizmu, publikując pogłębione ar-
tykuły redakcyjne, uzupełniane przez informacje gospodarcze i kulturalne. 
Pozostałe czasopisma starały się powielać wysokie standardy NZZ, która 
uchodziła za wzór. Tematy dzielono w niej według krajów, których dotyczy-
ły, dużo uwagi poświęcając organizacjom międzynarodowym oraz proble-
mom społecznym i gospodarczym państw, które ucierpiały w wyniku wojny 
i  tych, które właśnie się odrodziły. W roku 1918 i 1919 gazeta ukazywała 
się dwa razy dziennie w trzech formatach: dwa numery poranne oraz jeden 
wieczorny, w którym podsumowywano wydarzenia z całego dnia oraz ty-
godnia. Zazwyczaj liczyła od czterech do pięciu stron, przy czym ostatnia 
przeznaczona była na reklamy. W 1910 r. nakład dziennika wynosił ponad 
18 tys., a w 1930 r. wzrósł do prawie 48 tys. egzemplarzy22. 

22	 A. Knüsel, Framing China: Media Images and Political Debates in Britain, the USA and 
Switzerland, 1900–1950, Ashgate Publishing, 2012.



Wstęp

– 24 –

„Frankfurter Zeitung” ukazywała się w  latach 1866–1943 i  była skie-
rowana przede wszystkim do kręgów liberalnych i socjaldemokratycznych. 
Gazeta wychodziła trzy razy dziennie: dwa numery poranne i  jeden wie-
czorny, zazwyczaj czterostronicowe. Materiały dotyczące spraw zagranicz-
nych najczęściej poprzedzał rozległy artykuł o problemach wewnętrznych 
Niemiec oraz felietony kulturalne lub społeczne. Ostatnią stronę poświę-
cano notowaniom giełdowym, informacjom handlowym oraz reklamom. 
We  „Frankfurter Zeitung” informowano również o  stosunkach w  Polsce, 
a najwięcej uwagi poświęcano Gdańskowi oraz sytuacji Żydów, w kontek-
ście kolejnych informacji o pogromach. 

Kolejna gazeta na berlińskim rynku wydawniczym pojawiła się już na 
początku wieku XVIII. Ostatecznie pod tytułem „Vossische Zeitung” ukazy-
wała się od 1911 do 1934 r. Jej odbiorcami były przede wszystkim konser-
watywne, ale i  liberalne kręgi mieszczaństwa. Czterostronicowy dziennik 
ukazywał się dwa razy dziennie: rano i wieczorem. Artykuły nie były dzie-
lone, jak w poprzednich, na rubryki „z kraju” i „ze świata”, ale starano się 
przedstawić wydarzenia istotne dla całego narodu niemieckiego. W latach 
20. XX w. na łamach gazety ukazywały się fragmenty powieści Ericha Marii 
Remarque’a Na zachodzie bez zmian. „Vossische Zeitung” była zdecydowa-
nie nieprzychylna sprawie polskiej: Piłsudskiego często określano mianem 
,,dyktatora”, a zabiegi polityków o potwierdzenie przebiegu granic odbiera-
no jako imperializm. 

„Vorwärts” został założony w 1876 r. jako organ Socjaldemokratycznej 
Partii Niemiec. Ukazywał się raz dziennie, bardzo często z dodatkami: hu-
morystycznym i rozrywkowym „Die Neue Welt” oraz religijnym „Sonntag”. 
Zazwyczaj gazeta liczyła sześć stron. Jej pierwszymi redaktorami byli Wil-
helm Hasenclever oraz Wilhelm Liebknecht. Publikowali w niej m.in. Fry-
deryk Engels, Róża Luksemburg oraz Lew Trocki, konsekwentnie odrzucano 
jednak artykuły Włodzimierza Lenina. W czasie rewolucji październikowej 
czasopismo nie poparło postulatów bolszewików, a w Niemczech opowia-
dało się za ustrojem parlamentarnym. Redaktorzy byli również zdecydowa-
nymi przeciwnikami Związku Spartakusa – w czasie powstania na początku 
stycznia 1919  r. gazeta zawiesiła normalny tryb wydawniczy i  ukazywała 
się nawet pięć razy dziennie jako broszura, w której nawoływano do walki 
z rewolucjonistami niemieckimi. Sprawa polska również zajmowała redak-
torów dziennika, na którego łamach publikowano m.in. fragmenty Ziemi 
obiecanej Władysława Reymonta. Często podejmowano temat stosunków 
Polski ze Stanami Zjednoczonymi oraz innymi państwami ententy.

Austriacka liberalna „Neue Freie Presse” została założona w  1864  r. 
i ukazywała się dwanaście razy w tygodniu, zazwyczaj w porannych i wie-
czornych odsłonach. W latach 1908–1920 pracami redakcyjnymi kierował 



Prasa zagraniczna o Polsce. Listopad 1918 – luty 1919

– 25 –

Moritz Benedict, jego następcą był Julian Sternberg, który na stanowisku 
wydawcy utrzymał się do 1938 r., kiedy hitlerowskie władze nakazały za-
mknąć redakcję. Austriacki dziennik charakteryzował się dużą ilością in-
formacji oraz wysokim poziomem publicystyki. Starano się na jego łamach 
przedstawiać nie tylko wydarzenia związane z szeroko rozumianą polityką 
monarchii austriackiej, ale prezentowano również wydarzenia kulturalne, 
np. zamieszczając recenzje wiedeńskich przedstawień operowych oraz wy-
staw malarskich, czy też przypominając o  ważnych dla Austriaków rocz-
nicach. Doniesienia o  sytuacji w  nowo powstałej Polsce nie zajmowały 
szczególnie redaktorów wiedeńskiego czasopisma. Artykuły na ten temat 
sprowadzały się zazwyczaj do krótkiej informacji zawierającej jedynie fakty, 
bez pogłębienia problematyki. 

Ostatnia z  wymienionych gazet – budapeszteński dziennik „Pester 
Lloyd” – ukazywała się w  latach 1854–1945  dwa razy dziennie, jako wy-
danie poranne i wieczorne, licząc średnio dziesięć stron. Skierowana była 
przede wszystkim do kręgów liberalnych, początkowo w monarchii austro-
-węgierskiej, następnie na Węgrzech, i była wiodącym niemieckojęzycznym 
pismem w  tym kraju: w  latach 20. XX w. jej nakład liczył 27  tys. egzem-
plarzy23. Publikowano przede wszystkim teksty związane z Węgrami oraz 
terenami byłego cesarstwa. Informacje o Polsce, dotyczące głównie Galicji, 
nie pojawiały się na pierwszych stronach i sąsiadowały zazwyczaj z donie-
sieniami z Czechosłowacji, Szwajcarii czy Hiszpanii oraz z obrad konferen-
cji pokojowej. 

Kolportowana w  neutralnej Szwajcarii NZZ jako jedyny z  wymienio-
nych dzienników dopuszczała na swoich łamach dyskusję dotyczącą przy-
należności Warmii, Mazur, Wielkopolski, Śląska oraz Gdańska. Redaktorzy 
starali się przede wszystkim pokazać tragedię ludności cywilnej, skazanej 
w wyniku wojny na głód, bezdomność oraz choroby. W niemal każdym wy-
daniu ukazywały się informacje o grypie, tzw. hiszpance, która pustoszyła 
kolejne państwa Europy Zachodniej – donoszono o  stanie szpitali, meto-
dach leczenia oraz publikowano liczby zmarłych. W żadnym innym piśmie 
nie zwracano tyle uwagi na misje Międzynarodowego Czerwonego Krzyża. 
Sprawom politycznym nie poświęcano zazwyczaj wiele miejsca, a artykuły 
na te tematy obiektywnie opisywały wydarzenia, prezentowały komentarz 
którejś ze stron bądź dosłowny cytat z depeszy. 

„Frankfurter Zeitung”, „Vossische Zeitung” oraz „Vorwärts” jednoznacz-
nie sprzeciwiały się ,,wielkiej Polsce”, jej „imperialnemu” charakterowi, za-
grażającemu pobitym i upokorzonym po wojnie Niemcom. Bardzo często 
spora część numeru poświęcona była agresji Polski na ,,rdzennie niemieckie 
ziemie”, czyli teren zaboru pruskiego i Górny Śląsk. Dzienniki niemieckie 

23	 Wydanie wieczorne „Pester Lloyd” z 16 września 1935 r. 



Wstęp

– 26 –

podkreślały w wielu artykułach związki tych terenów z Niemcami od cza-
sów średniowiecznych i krytykowały politykę Polski (zwłaszcza „Vossische 
Zeitung” i „Vorwärts”). Sytuacja zmieniła się 5 stycznia 1919 r., kiedy w Ber-
linie wybuchło powstanie Spartakusa. Natychmiast rozpoczęto wydawanie 
numerów specjalnych, w których potępiano przywódców Związku Sparta-
kusa oraz Komunistycznej Partii Niemiec, a  sytuację przedstawiano jako 
zdradę. Przez kilka kolejnych dni uwaga prasy niemieckiej skoncentrowana 
była na sytuacji w  stolicy. W  tym czasie trwało powstanie wielkopolskie, 
w  wyniku którego na konferencji pokojowej przyznano Polsce prawa do 
tego regionu. W momencie zagrożenia kryzysem wewnętrznym sprawy tak 
ważne, jak ustalenie granic, zeszły jednak na dalszy plan. 

W „Frankfurter Zeitung”, „Vossische Zeitung” i „Vorwärts” stosunkowo 
często pojawiały się niesprawdzone informacje. Dość szybko starano się je 
jednak dementować, jedyny wyjątek stanowiły wystąpienia antysemickie 
z 1918 r. Niemieckie gazety niejednokrotnie informowały o kilku tysiącach 
Żydów, którzy mieli stracić życie w wyniku polskich zbrodni. Doniesienia 
o  masakrach oraz dewastowaniu dzielnic żydowskich i  podpalaniu syna-
gog opierano na informacjach ,,naocznych świadków” i nigdy nie pojawiały 
się sprostowania. Nadanie międzynarodowego rozgłosu tym wydarzeniom 
przyczyniło się do uzyskania szerokich praw dla mniejszości żydowskiej 
w Polsce, dzięki podpisaniu przez delegację polską w czasie konferencji po-
kojowej tzw. małego traktatu wersalskiego (mniejszościowego). 

W budapeszteńskim „Pester Lloyd” i wiedeńskiej „Neue Freie Presse” 
starano się informować czytelnika o  wszystkich wydarzeniach w  Europie 
oraz na świecie, zdecydowanie opowiadając się za niemiecką koncepcją 
Mitteleuropy. Redaktorzy nie poświęcali wiele uwagi wewnętrznym spra-
wom Niemiec, lecz zgadzali się z  propagowaną przez Berlin wizją granic 
i  sprzeciwiali pogromom w  Galicji Wschodniej. Starali się jednak zrozu-
mieć postulaty polskie, zwłaszcza w czasie sporu granicznego z Czechosło-
wacją. Doceniali także działalność Paderewskiego oraz Piłsudskiego, jednak 
za najbardziej interesujące uważali doniesienia z serca dawnej monarchii. 
Głównym tematem podejmowanym przez „Pester Lloyd” w listopadzie było 
zamordowanie byłego premiera Węgier, hrabiego Istvána Tiszy, którego ob-
winiano o wybuch wojny i klęskę Austro-Węgier, a także utworzenie rządu 
przez Mihályego Károlyiego. Cały czas gazeta informowała o  zagrożeniu 
komunistycznym oraz o kryzysie ekonomicznym na Węgrzech. Informacje 
o powstaniu Spartakusa umieszczono na trzeciej stronie. Sporym zaintere-
sowaniem cieszyły się wydarzenia z Austrii oraz z samego Wiednia, gdzie 
panowały głód oraz „hiszpanka”. Zagadnienia te zajmowały dużo miejsca 
w  sprawozdaniach tygodniowych, podobnie jak we wspomnianym wcze-
śniej dzienniku szwajcarskim. 



Prasa zagraniczna o Polsce. Listopad 1918 – luty 1919

– 27 –

Niemieckojęzyczne gazety uważnie obserwowały poczynania nowego 
sąsiada. Na przełomie 1918 i  1919  roku temu tematowi poświęcono około 
pięciuset artykułów. Dla niemieckich dzienników Polska jako państwo poja-
wiła się już 14 października, ale powrót Piłsudskiego i przekazanie mu władzy 
wojskowej przez Radę Regencyjną 11 listopada przeszły praktycznie bez echa. 
Obecność Piłsudskiego w Warszawie oraz włączenie odrodzonego kraju do 
ententy spowodowały, że Niemcy zaczęli obawiać się przede wszystkim utraty 
ziem, cennych pod względem zarówno gospodarczym, jak i społecznym. Naj-
istotniejszą kwestią pozostało jednak zagrożenie komunistyczne. Spory z są-
siadami zeszły na dalszy plan, najważniejsza stała się walka z wewnętrznym 
wrogiem, zagrażającym istnieniu demokratycznych Niemiec. 

Prasa rosyjskojęzyczna

Precyzyjne sformułowanie tematyki prezentowanych tu tekstów, opubli-
kowanych w prasie rosyjskiej pomiędzy 1 listopada 1918 a 15 lutego 1919 r., 
nastręcza wiele trudności. Gdy uwolniony z internowania w twierdzy mag-
deburskiej Piłsudski przybył do Warszawy, na terenach dawnego imperium 
rosyjskiego trwała od roku wojna domowa. Wyznaczenie linii podziału 
i określenie tego, kto występował przeciw komu i w sojuszu z kim, wyma-
gałoby stworzenia mozaiki, która nie byłaby wypełniona jedynie białym, 
czerwonym i zielonym kolorem. Dlatego też można jedynie skonstatować, 
że walka w latach 1917–1922 na gruzach dawnego imperium nie ogranicza-
ła się do starcia pomiędzy bolszewikami a dawnymi carskimi generałami, 
dążącymi do odbudowania Rosji „jednej i niepodzielnej”. Nad Wołgą rów-
nolegle toczyło się wówczas kilka wojen domowych, do których należałoby 
zaliczyć również konflikty na tle dążenia do utworzenia własnych państw 
przez narody wchodzące w skład dawnego imperium24. 

Ośrodków pretendujących do przejęcia władzy w Rosji było w tym cza-
sie co najmniej kilka: bolszewicy w Moskwie, tzw. Dyrektoriat (Ogólnoro-
syjski Rząd Tymczasowy) w Ufie, Rada Kubańska, Armia Ochotnicza gen. 
Antona Denikina czy wojska gen. Nikołaja Judenicza na północy. Wkrótce 
mapa aspirujących do rządzenia Rosją została uzupełniona o postać, która 
urosła do rangi najgroźniejszego przeciwnika bolszewików: admirała Alek-
sandra Kołczaka. 18 listopada na jego rozkaz aresztowani zostali członkowie 
Dyrektoriatu, a były dowódca floty czarnomorskiej ogłosił się „wielkorząd-
cą państwa rosyjskiego” (Wierchownij Prawitiel Rossijskogo gosudarstwa) 
i głównodowodzącym armią rosyjską. Jego władza została uznana zarówno 

24	 Zob. J.D. Smele, The ‘Russian’ Civil Wars 1916–1926, Oxford University Press, 2016.   



Wstęp

– 28 –

przez gen. Judenicza (10 czerwca 1919 r.), jak i gen. Denikina (12 czerwca 
1919 r.), natomiast 26 maja 1919 r. Omski Rząd nawiązał stosunki z ententą. 

Mając na uwadze wspomniane okoliczności, wybór tytułów prasowych 
został ograniczony do trzech: „Izwiestij”25, oficjalnego organu prasowego 
rządu bolszewickiego, tj. Rady Komisarzy Ludowych, „Prawdy”26, wyraża-
jącej stanowisko partii bolszewickiej, oraz „Prawitielstwiennogo Wiestni-
ka”27, wychodzącego w Omsku oficjalnego organu prasowego rządu Kołcza-
ka. Wybór ten z pewnością nie wyczerpuje zagadnienia, daje jednak ogólną 
orientację, jakie miejsce zajmowała sprawa polska w prasie dwóch najważ-
niejszych ośrodków pretendujących do władzy w Rosji. 

Podobieństwa ponad podziałami

Czy można znaleźć wspólne elementy opisu wydarzeń w Polsce w wy-
branych trzech tytułach? Z  pewnością było to opóźnienie informacyjne, 
które w przypadku „Prawitielstwiennogo Wiestnika” wahało się od dwóch 
tygodni do miesiąca. Przyczyn takiego stanu rzeczy należy doszukiwać się 
w położeniu geograficznym rządu Kołczaka. Depesze z Paryża, Lyonu czy 
Londynu docierały do Omska via Sztokholm, Szanghaj, Hongkong i Wła-
dywostok.  

„Izwiestija” i „Prawda” były nieporównanie lepiej poinformowane o tym, 
co dzieje się nad Wisłą. Niemniej i w tych tytułach można znaleźć opisy wy-
darzeń, które miały miejsce tydzień – dwa tygodnie wcześniej. Przepływo-
wi informacji nie sprzyjał brak zaufania między Moskwą a Warszawą, któ-
ry wkrótce przerodził się we wrogość. Była ona początkowo spowodowana 
zamknięciem przez bolszewików biur przedstawicielstw Rady Regencyjnej 
w Moskwie i Piotrogrodzie, nacierającymi w kierunku Wilna oddziałami Ar-
mii Czerwonej, co traktowano nad Wisłą jako akt wrogi, oraz zamordowa-
niem przez polskich żandarmów delegacji Rosyjskiego Czerwonego Krzyża. 
W styczniu 1919 roku Rosja Sowiecka i Polska znalazły się w stanie wojny. 

25	 Pełna nazwa gazety brzmiała: „Izwiestіja Wsierossіjskago Centralnago Ispołnitielnago 
Komitieta Sowietow Kriestjanskich, Raboczich, Sołdatskich i  Kazaczjich Dieputatow 
i Moskowskago Sowieta Raboczich i Krasnoarmiejskich Dieputatow”. 

26	 Pełna nazwa gazety brzmiała: „Prawda – Organ Centralnogo Komitieta, Moskowskogo 
komitieta i  Moskowskogo okrużnogo komitieta RKP (bolszewikow)”. Kwerenda 
„Prawdy” objęła okres 1–16 XI 1918 oraz 1 I – 9 II 1919 z powodu braku dostępności 
wszystkich numerów. 

27	 „Prawitielstwiennyj Wiestnik” zastąpił gazetę wydawaną przez Dyrektoriat „Wiestnik 
Wriemiennogo Wsierossijskogo prawitielstwa”. Pierwszy numer wyszedł dzień po 
zamachu dokonanym przez Kołczaka, 19 listopada 1918 r.



Prasa zagraniczna o Polsce. Listopad 1918 – luty 1919

– 29 –

Drugi wspólny element to miejsce Polski w wizjach politycznych pre-
zentowanych na łamach wszystkich trzech gazet. Na podstawie lektury 
otrzymujemy obraz kraju, który „biali” widzieli w przyszłości jako istotny 
element zarządzanej przez Rosję „ligi wszechsłowiańskiej” (zob. „Prawitiel-
stwiennyj Wiestnik” z 15 grudnia 1918 r.). „Czerwoni” natomiast żywili na-
dzieję na polski „październik” (zob. „Prawda” z 16 stycznia 1919 r.), który 
umożliwiłby Polsce dołączenie do światowego ruchu rewolucyjnego28. Au-
torzy artykułów z  prasy bolszewickiej kreowali dychotomiczny obraz roli 
Polski, która miała do wyboru drogę „lokaja burżuazji”, tj. państw ententy, 
albo rewolucji socjalistycznej. Innymi słowy, w obu wizjach Rzeczpospolita 
nie byłaby niezależnym krajem, lub też – co chyba lepiej oddaje istotę rzeczy 
– rozumienie owej niezależności znacząco różniło się od tego, jak wyobra-
żali to sobie rządzący w Warszawie. 

W żadnym artykule z  tego okresu nie znajdziemy potwierdzenia tezy, 
że odmawiano Polsce prawa do istnienia. Wydaje się, że w takiej czy innej 
formie zagościła ona na stałe na mapie mentalnej zarówno „białych”, jak 
i „czerwonych”. Poza wspólnym dla obu stron dylematem – częścią jakiej 
konstrukcji politycznej powinien stać się kraj nad Wisłą – wydaje się, że 
podobna była także wizja jego granic. Co prawda w przypadku „Prawitiel-
stwiennogo Wiestnika” nie da się powiedzieć nic więcej ponad to, że teryto-
ria zaboru pruskiego autorzy przedstawiali jako „część niemieckiej Polski” 
(zob. artykuły tamże z 19 i 24 grudnia 1918 r.). Można to jednak traktować 
jako pewną wskazówkę na temat stosunku Omska do terytorialnych kon-
cepcji wysuwanych przez Warszawę. Z  drugiej strony prasa bolszewicka, 
przestrzegając przed „imperializmem” Piłsudskiego, dążącego jej zdaniem 
do restauracji Polski w granicach z 1772 r., i pisząc o „okupacji Śląska” (zob. 
„Prawda” z 10 stycznia 1919 r.), również dezawuowała – niezależnie od tego, 
czy prawdziwe, czy wyimaginowane – idee polskich polityków. W wizjach 
obu walczących ze sobą stron odradzająca się Polska powinna co najwyżej 
przyjąć granice Królestwa Polskiego. Mapa zamieszczona w „Izwiestijach” 
12 grudnia: II okres światowej rewolucji po upadku niemieckiego imperiali-
zmu nie pozostawia w przypadku bolszewików większych wątpliwości.  

Wreszcie – i „biali”, i  „czerwoni” poświęcili wiele uwagi w kontekście 
polskim dwóm tematom: konfliktowi polsko-ukraińskiemu oraz pogro-
mom, które przede wszystkim strona bolszewicka starała się wykorzystać 
propagandowo. 

Paradoksalnie zatem informacje i  koncepcje dotyczące Polski, pre-
zentowane na łamach wspomnianych trzech tytułów, miały ze sobą wiele 

28	 Zob. na ten temat m.in. W. Borodziej, M. Górny, Do przerwy 11:7, czyli przyczynek 
do klęski pewnej polityki historycznej, w: K. Ruchniewicz (red.), Filologia trudnego 
sąsiedztwa, Quaestio, 2017, s. 275–289.



Wstęp

– 30 –

wspólnego. Podstawową różnicą było jednak zainteresowanie odradzającą 
się Rzeczpospolitą. Na łamach „Izwiestij” oraz „Prawdy” opublikowano 
nieporównanie więcej artykułów na ten temat niż w „Prawitielstwiennym 
Wiestniku”. Stąd też wyraźna dysproporcja w wyborze przedrukowywanych 
tekstów. 

„Wojna domowa” w Polsce

Centralnym problemem z  punktu widzenia Moskwy w  okresie od li-
stopada 1918 r. do lutego 1919 r. były Niemcy i to wydarzenia nad Szprewą 
zajmowały najwięcej miejsca. Na drugim planie znajdowały się sytuacja na 
frontach wojny domowej, w Polsce oraz na świecie (konferencja paryska). 

W przeddzień 11 listopada w „Izwiestijach” pojawił się artykuł zatytuło-
wany Niepodległa Polska. Autorka postawiła w nim tezę, która będzie obec-
na w każdym kolejnym tekście: nad Wisłą tli się wojna domowa, o czym 
expressis verbis zaczęto pisać w styczniu 1919 r. w związku z powstaniem 
rządu Paderewskiego (zob. „Prawda” z 10 stycznia 1919 r. oraz „Izwiestija” 
z 11 stycznia 1919 r.). Strony konfliktu definiowano bardzo podobnie do to-
czącego się wewnętrznego konfliktu w Rosji, pisząc, że burżuazja prowadzi 
bezkompromisową walkę z proletariatem. 

Nie może zatem dziwić, że tak wiele uwagi poświęcano powstającym 
radom delegatów robotniczych i żołnierskich, sytuacji w „czerwonym” Za-
głębiu Dąbrowskim, demonstracjom w Warszawie i innych miastach, sytu-
acji w partiach, które postrzegano jako ewentualnych sojuszników  – PPS 
„Lewica” oraz SDKPiL. Do nazwy tej ostatniej dodawano zresztą niekiedy 
w nawiasie: „bolszewików”, nie pozostawiając wątpliwości co do tego, gdzie 
czytelnik powinien lokować swoje sympatie w toczącej się „wojnie domo-
wej” (zob. „Izwiestija” z 3 stycznia 1919 r.). 

Interesujący w  tym kontekście jest stosunek do Piłsudskiego i  PPS 
„Frakcji Rewolucyjnej”, wywodzących się wszak z tej samej międzynarodo-
wej socjalistycznej rodziny. O ile w listopadzie 1918 r. Naczelnika Państwa 
opisywano jako „obcego bolszewizmowi i  internacjonalizmowi”, który nie 
zerwał z  burżuazją, o  tyle w  kolejnych tygodniach stał się „socjal-szowi-
nistą, socjal-zdrajcą”, by po powołaniu rządu Paderewskiego – co stanowi 
wyraźną cezurę w postrzeganiu wydarzeń w Polsce przez prasę bolszewic-
ką – awansować do rangi „wybawiciela polskiej burżuazji” (por. „Izwiestija” 
z 22 listopada 1918 r. i „Prawda” z 18 stycznia 1919 r.). 

W optyce Moskwy nad Wisłą rozgrywał się zatem jeszcze jeden konflikt: 
wewnętrzny spór socjaldemokracji, który, zachowując wszelkie proporcje, 
przypominał rywalizację między bolszewikami, eserowcami i  mienszewi-
kami. W roli eserowców i mienszewików obsadzano PPS (zob. „Izwiestija” 



Prasa zagraniczna o Polsce. Listopad 1918 – luty 1919

– 31 –

z 12 stycznia 1919 r.). Podział ten przenoszono także na rady delegatów ro-
botniczych, wyróżniając te „prawdziwe” i „łże-rady”, animowane przez Pił-
sudskiego (zob. „Prawda” z 18 stycznia 1919 r.). 

Artykuły dotyczyły również takich zagadnień, jak pomoc Wielkiej Bry-
tanii i Stanów Zjednoczonych dla polskich „białogwardzistów”, geneza po-
wstania Rady Regencyjnej, za którą miała stać niemiecka intryga, nieudany 
zamach stanu Januszajtisa, który określano mianem „korniłowszczyzny”, 
konflikt polsko-ukraiński czy planowane wybory do Sejmu, nazywane „wy-
borami do konstytuanty”. Autorzy „Izwiestij” i „Prawdy” nie potrafili wyjść 
poza schematy i ideologię, która dominowała w ich obozie. Dopasowywali 
polską rzeczywistość do prawidłowości wyznaczonych przez kurs rewolucji 
rosyjskiej. W tekstach odnajdziemy również elementy świadczące o adapta-
cji pewnych elementów nieco starszej kultury politycznej. W jednym z ar-
tykułów przywołano „ciemne siły” jednoczące się przeciwko klasie robot-
niczej (zob. „Izwiestija” z  7  grudnia 1918  r.), nawiązując niewątpliwie do 
„ciemnych sił”, które w okresie panowania Mikołaja II i trwającej I wojny 
światowej trwale zagościły w repertuarze plotek i pogłosek. Za ich pomocą 
tłumaczono niepowodzenia na frontach i zarazem nieudolność cara29. 

Prezentując „Izwiestiję” i  „Prawdę” warto zwrócić uwagę jeszcze na 
dwie kwestie: sprawę zabójstwa członków delegacji Rosyjskiego Czerwone-
go Krzyża oraz pochodzenie autorów. 

Delegaci RCK zostali aresztowani krótko po tym, kiedy w końcu grud-
nia 1918 r. przybyli do Warszawy. Polskie władze podjęły decyzję o ich de-
portowaniu w  związku z  podejrzeniem o  działalność agitacyjną. Konwo-
jujący delegatów do granicy polscy żandarmi 2 stycznia 1919 r. zastrzelili 
czterech z nich w pobliżu wsi Wyliny-Ruś. Zeznając przed sądem wojsko-
wym w marcu 1920 r., tłumaczyli, że zabójstwa dokonali samowolnie z po-
budek ideowych30. Wydarzenie to zbiegło się w czasie z zajęciem przez Ar-
mię Czerwoną Wilna. Prasa bolszewicka obficie relacjonowała wydarzenia 
na Podlasiu, starając się osłabić wizerunek polskiego rządu na arenie mię-
dzynarodowej. Rangę tego zdarzenia pokazuje fakt, że 11 stycznia 1919 r. na 
łamach „Prawdy” ukazał się artykuł wspomnieniowy o Bronisławie Weso-
łowskim (przewodniczącym delegacji RCK), autorstwa Adolfa Joffego, od 
niedawna znanego dyplomaty, uczestnika rozmów pokojowych z Niemcami 
w Brześciu Litewskim (listopad 1917 r. – styczeń 1918 r.). Jest ono również 

29	 Zob. B. Kołonicki, „Tragiczeskaja erotika”: obrazy imperatorskoj siemi w  gody Pierwoj 
mirowoj wojny, Nowoje Literaturnoje Obozrenije, 2010.

30	 Więcej o zabójstwie i reakcji komunistycznej prasy w Polsce zob. K. Sacewicz, Sprawa 
tzw. rosyjskiej delegacji Czerwonego Krzyża w  świetle publikacji prasy komunistycznej 
w Polsce (1918–1919), „Przegląd Wschodnioeuropejski” 2014, t. 5, nr 1, s. 45–59.



Wstęp

– 32 –

znakomitym przykładem kreowania panteonu pamięci młodej republiki so-
wieckiej, którego część mieli stanowić tzw. męczennicy rewolucji31. 

Większość tekstów na temat zabójstwa delegacji, podobnie jak i pozo-
stałych dotyczących wydarzeń nad Wisłą, napisali Polacy: Stefan Borski, 
Mieczysław Broński-Warszawski, Stanisław Budkiewicz, Zbigniew Fabier-
kiewicz, Róża Słomnicka oraz Jan Wojtyga. Nie miejsce tutaj na biografię 
każdego z nich. Nie ulega jednak wątpliwości, że to dzięki ich wiedzy i zna-
jomości kraju, o którym pisali, informacje podawane w „Izwiestijach” oraz 
„Prawdzie” okazywały się często zaskakująco precyzyjne. Wiele zapewne 
zawdzięczają również źródłom, z których korzystali i które można w kilku 
przypadkach zidentyfikować. Była to przede wszystkim polska prasa komu-
nistyczna, ale i lokalne gazety, np. „Goniec Warszawski” czy „Gazeta Poran-
na”. Na marginesie można dodać, że wspólne dla wszystkich autorów było 
również doświadczenie lat 1937–1938: stali się oni, z wyjątkiem Zbigniewa 
Fabierkiewicza, ofiarami stalinowskiego Wielkiego Terroru32. 

Polska jako część Słowiańszczyzny

Geografia wpływa istotnie na punkt widzenia. Inaczej spogląda się na 
Polskę z Moskwy, inaczej z Omska i trudno o lepszy przykład potwierdza-
jący tę tezę niż „Prawitielstwiennyj Wiestnik”. Gdyby oceniać wagę danego 
tematu po liczbie poświęconych mu publikacji i po numerach stron, na któ-
rych były one zamieszczane, to Polska była kwestią trzeciorzędną. Co wię-
cej, najczęściej wspominano o niej w szerszej perspektywie świata słowiań-
skiego. Przyczyn tego stanu można upatrywać w trudnościach dostępu do 
źródeł i wspomnianym już opóźnieniu informacyjnym. Dość powiedzieć, 
że wiadomość o przekazaniu władzy Piłsudskiemu przez Radę Regencyjną 
została podana dopiero 26 stycznia, czyli dwa i pół miesiąca później. 

Lektura oficjalnego organu prasowego Kołczaka pokazuje przede 
wszystkim, jak żywa pozostawała idea panslawizmu w tamtejszych kręgach. 
Klęska Niemiec i rozpoczynająca się konferencja pokojowa w Paryżu skła-
niały autorów do refleksji nad ułożeniem relacji w gronie państw słowiań-
skich po oczekiwanym pokonaniu bolszewików. Wynikało to także z faktu, 
że po stronie „białych” walczyły Korpus Czechosłowacki i 5. Dywizja Strzel-
ców Polskich formowana przez Polski Komitet Wojenny w Omsku. Syberia 

31	 Więcej zob. O. Figes, B.I. Kolonitskii, Interpreting the Russian Revolution: The language 
and symbols of 1917, Yale University Press, 1999.

32	 Przeżyła jedynie Róża Słomnicka. Biogramy wszystkich autorów, będące również 
świadectwem swoich czasów, można znaleźć w: A. Kochański (red.), Księga Polaków 
uczestników rewolucji październikowej 1917–1920. Biografie, KiW, 1967. 



Prasa zagraniczna o Polsce. Listopad 1918 – luty 1919

– 33 –

– zdaniem jednego z autorów – stała się miejscem największego w historii 
zlotu Słowian (zob. „Prawitielstwiennyj Wiestnik” z 1 grudnia 1918 r.).

Wspólna walka przeciwko bolszewikom, toczona przez wojska Kołcza-
ka i wspomniane formacje, wpływała zapewne na wizję tego, jak powinna 
wyglądać słowiańska część Europy. Wspomniana już idea „Wszechsłowiań-
skiej Ligi”, której centrum powinna stać się Rosja, nie przybrała jednak kon-
kretnego kształtu. Z drugiej strony ewentualna współpraca na konferencji 
pokojowej w  Paryżu narodów wchodzących w  skład dawnego imperium 
musiała być wnikliwie śledzona jako przeciwieństwo tej koncepcji (zob. 
„Prawitielstwiennyj Wiestnik” z 28 stycznia 1919 r.).

Sądząc po liczbie zamieszczanych informacji agencyjnych dotyczących 
konfliktu polsko-ukraińskiego, temat ten wzbudzał spore zainteresowanie. 
Trudno jednak wysunąć na tej podstawie wniosek, jak wydarzenia te były 
w Omsku oceniane. Na podstawie krótkiej informacji, która dotarła na da-
leką Syberię aż z Szanghaju, można jedynie przypuszczać, że ruch narodowy 
ukraiński w Galicji Wschodniej postrzegano jako intrygę bolszewicką (zob. 
„Prawitielstwiennyj Wiestnik” z 12 stycznia 1919 r.).

Organ prasowy rządu Kołczaka daje również wyobrażenie o działalno-
ści polskich organizacji na Syberii w tym czasie. Na jego łamach opubliko-
wano m.in. protest Polskiego Komitetu Wojennego w związku z publikacją 
oskarżającą „naród polski o pogromy żydowskie” zamieszczoną na łamach 
lokalnej gazety „Uralskaja Żyzn”.

Lektura „Prawitielstwiennogo Wiestnika” jest jednak przede wszystkim 
świadectwem tego, jak niewiele wiedziano w Omsku o wydarzeniach w Pol-
sce i w Europie. 

Ze względu na zły stan zachowania numerów „Izwiestij” i „Prawdy” nie 
zdołano odczytać wszystkich fragmentów artykułów, które są przedruko-
wywane w niniejszym wyborze. Wszelkie pominięcia zaznaczono, stosując 
nawias kwadratowy. 

Przedrewolucyjny alfabet, którym posługiwali się autorzy „Prawitiel-
stwiennogo Wiestnika”, nie został uwspółcześniony. 

 
Włodzimierz Borodziej, Joanna Brzegowy,   

Bartłomiej Gajos, Nina Hetmańska, Marta Laskowska





– 35 –

Introduction

A hundred years ago, in 1918, the role of the press was comparable 
to that of the internet today. The countryside still had “criers:” living, 
breathing, walking official local daily news reports. The town, however, for 
decades already had been the kingdom of the daily paper. The term “yellow 
press” was coined in 1890s America. This kind of newspaper, aimed at “the 
common man,” became popular in Europe, too: sensational headlines in big 
font, little content, no differentiation between report and comment, all this 
made for great sales, especially since there was no competition, perhaps save 
for flyers and posters. 

During the Great War, there was an increased demand for mass 
information. People wanted to know what was going on at the fronts, what 
the dangers were, and what were the chances of a better future. Wartime 
state propaganda made excellent use of that state of affairs.1 The crier in 
the countryside and posters or announcements in town kept on losing 
significance—a trend that was to remain steady until the 1920s, when radio 
became available to all, a medium with faster transmission times and one 
more emotionally affecting than the press. A live broadcast of a concert or 
of a politician’s important speech was infinitely more attractive than press 
coverage, even if a paper had as many as three editions a day. But that change 
came after World War 1.    

The selection of press articles in this volume covers about a hundred days 
from the beginning of November 1918 to mid-February 1919. It includes 
newspapers published from the East Coast of the United States2 to Great 
Britain, Belgium, France, Switzerland, Germany, Austria and Hungary to 
(mostly Bolshevik) Russia.

1	 The topic is covered at more length in: W. Borodziej, M. Górny, Nasza wojna, vol. 1: 
Imperia, 1912–1916, GW Foksal, 2014, pp. 245–268.

2	 The conclusion of preliminary research into Canadian and Californian press was that 
including it in this study is not worthwhile, as neither showed much interest in Poland 
(as manifest by considerably smaller coverage of Poland than that in The New York 
Times).



Introduction

– 36 –

We decided on the language, and not the country of publication, as our 
criterion. A  lawyer in Washington came to know articles from The Times 
and The Guardian via texts re-reprinted in their entirety, quoted or referred 
to in The New York Times, and a banker in Berlin absorbed news and opinion 
from Neue Zürcher Zeitung and Pester Lloyd via Frankfurter Zeitung. The 
world of the reading public was not organised by state borders but rather by 
common cultures linked by languages. The exception was Russia, on which 
more follows below.

No newspaper could afford having their own correspondents 
simultaneously in Warsaw, Vilnius, Lemberg/Lwów/Lviv, Poznań, and 
Cieszyn, the places covered most frequently. If a paper had a correspondent 
at all, that person was responsible for reporting from the whole region; 
wishing to get local information, he had to travel many hours from Warsaw 
and look for competent people to interview and then overcome the 
difficulties in dispatching the text to the office. All that was tremendously 
time- and energy-consuming, so even articles penned by a  paper’s own 
correspondent often took days to appear in print. The situation in Russia 
was unique, on which more is below.

Most of the information was provided by big press agencies, often by 
Havas, Reuters or Wolff. During the Great War, a new circuit of information 
evolved in which the key role was played by a  couple of cities in neutral 
countries, such as Bern and Geneva, Amsterdam and The Hague, Stockholm 
or Copenhagen. Those places afforded access to representatives of both 
sides of the war, and censorship was either very light or non-existent. These 
information hubs still functioned in late 1918  and early 1919, which is 
evident in the materials published in this volume. 

Obviously, the press of that period lies. Deformations of truth may have 
been caused by the politics of the country publishing a given paper or by 
the concern owning it. Also, the press became a platform for waging war by 
untraditional means: the lead from the printers’ instead of the lead in the 
bullets. The lies included those propagated by pro- or anti-Polish lobbyists, 
some even reflecting directly this or that party’s information agenda, or, in 
a  word, propaganda. The reader will have no difficulty in spotting these. 
Generally, however, the unreliability of the news—from numbers and facts 
culled from heaven knows where to information and comment so thickly 
intertwined as to make them almost indistinguishable—resulted from the 
ignorance (ranging from relative to elementary) of Polish history, geography 
and current reality, not to mention spelling. 

Therefore, what this volume presents is not so much a  report about 
Poland in its first hundred days, as an account of the reporters’ beliefs, 
interpretations, and impressions, as well as stereotypes. This is why we 



Prasa zagraniczna o Polsce. Listopad 1918 – luty 1919

– 37 –

decided not to add notes with verified information based on the knowledge 
we have today: they would take up more space than the source texts 
themselves. In this respect, the volume is more like the 2009 Polish Institute 
for International Affairs (PISM) publication on expert reports and the more 
recent Polish delegates’ materials for the Paris conference3 than the volumes 
of the Polish Diplomatic Papers,4 which have been published by PISM since 
2005.

The articles presented in this volume do not pretend to be a comprehensive 
showcase of foreign press reports on Poland in the transition period between 
the end of World War 1 and the inaugural session of the Sejm. We leave to 
others the task of editing analogous selections from the Czech, Hungarian, 
Latvian, Lithuanian, or Rumanian press. What emerges from our own 
pioneering, though limited study, are—apart from the above-mentioned 
unreliability—three major conclusions:

– first, that “old” Europe was afraid of the new, unknown Polish state, 
which had been non-existent on maps for several generations;

– second, that the very same “old” Europe quickly saw that although 
Poland would be a source of conflict, it would also be, along with Rumania, 
one of the pillars of the anti-Bolshevik cordon sanitaire: an invaluable asset 
at a time when the fear of communist expansion was becoming one of the 
key factors in both home and foreign affairs in countries from the Atlantic 
to the Mediterranean;

– and third, that there was ignorance of the basic political mechanisms 
and identity problems on the territory of the newly rebuilt Poland, from 
ignorance of Polish-Ukrainian and Polish-Jewish relations, to the essence of 
the conflict with Ukraine, to ignorance of the major actors on the political 
scene. What certainly did not help understanding the situation was the 
common tendency to identify the Polish language with Polish national 
awareness, but this fundamental mistake was just as characteristic of 
journalists as it was of politicians and the majority of experts at the Paris 
conference, which was opening just then.

The reader will be provided with a  brief presentation of the papers 
included in our study. As for the authors of particular sections, they are 
as follows: Marta Laskowska, in charge of researching and commenting 
on the English-speaking Press; Nina Hetmańska, the French-speaking 
Press; Joanna Brzegowy, the German-speaking Press; Bartłomiej Gajos, the 

3	 M. Przyłuska-Brzostek (ed.), Ekspertyzy i materiały delegacji polskiej na konferencję 
wersalską 1919, PISM, 2009.

4	 The period in question is covered in two volumes of the PDD: S. Dębski (ed.), Polskie 
Dokumenty Dyplomatyczne 1918 listopad-grudzień, PISM, 2008, and idem (ed.), Polskie 
Dokumenty Dyplomatyczne 1919 styczeń–maj, PISM, 2016.



Introduction

– 38 –

Russian-speaking Press. Each of the authors focused on different aspects of 
the material, which results in an interesting, monotony-free read.

We would like to thank the Polish Institute for International Affairs for 
endorsing this project. We believe that it uncovers a fairly unknown facet 
of the birth of the Second Republic of Poland.5 This book would never have 
come into being if it were not for the support of Sławomir Dębski and Jacek 
Foks, as well as the assistance kindly extended by Piotr Długołęcki, help of 
Olga Byrska (who made a proof-reading of French-speaking Press), Dorota 
Dołęgowska, Joanna Sokólska, and the librarians at the Polish Institute of 
International Affairs. 

English-speaking Press

British and American newspapers showed keen interest in what 
was happening in Poland. The source texts presented in this volume 
are a  maximally representative selection from ca. 650  texts culled from 
four dailies and one weekly at the first stage of our research. The British 
newspapers, The Guardian and The Observer, are available at their joint 
internet archive; The Times, The New York Times, and The Washington Post 
can be found on the newspapers.com website. The most important topics 
covered by these papers are mainly the following: the Polish-Ukrainian war, 
pogroms in Lwów and other cities of what was to become central and eastern 
Poland, the Uprising in Wielkopolska (the Prussian part of western Poland), 
the Bolshevik threat, the forming of the coalition government by Ignacy Jan 
Paderewski, and the conflict between Poland and Czechoslovakia regarding 
the Cieszyn (also known as Teschen) part of Silesia. What influenced the 
way Poland was depicted in a given paper were the paper’s political line, the 
owner or chief editor, and the source of the information.

The United Kingdom

Never before or again did the British press play such a  vital role in 
shaping people’s opinions as during the Great War. Perfectly aware of this, 
politicians saw good relations with the press magnates and newspapers’ 
editors-in-chief as a sure way to gain popularity. Two dailies, The Guardian 
and The Times, were deemed the most influential press titles in the United 
Kingdom, even though they were surpassed by many others in terms of 

5	 A tentative discussion of the conclusions of our study will be published in a paper 
by W. Borodziej and B. Gajos, to appear in Polski Przegląd Dyplomatyczny. See also: 
W. Borodziej, M. Górny, Nasza wojna, vol. II: Narody 1917–1923, GW Foksal 2018. 



Prasa zagraniczna o Polsce. Listopad 1918 – luty 1919

– 39 –

sales: prestige and tradition outweighed the print runs. Data concerning 
the circulation of The Guardian is incomplete, thus the quoted numbers are 
necessarily only approximate: in 1914, the print run is estimated to have 
been 35,000 copies. The print run of The Times was 45,000 copies in 1910; 
later, at the beginning of the Great War, owing to a reduction in price, among 
other factors, it increased to 180,000, decreasing again by the end of the 
war to 130,000. To compare, during the war years, the conservative Daily 
Mail targeted at the mass audience sold between 900,000 and 1.1 million 
copies a  day. The  Observer was the biggest and most important Sunday 
weekly paper, with a print run of 130,000 copies at the beginning of the war, 
increasing to 220,000 copies in 1916, and down to 195,000 in 1918.6

The Guardian was founded in 1821, in Manchester. The fact was reflected 
in the paper’s full title, The Manchester Guardian, until 1959, although the 
offices had been moved to London already before the Great War. From 
the very beginning, it had been a Whig paper. The most eminent figure in 
its history was Charles Prestwich Scott, editor-in-chief in the years 1872-
1929, who made the local paper into one that influenced public opinion in 
the whole UK and beyond. Appearing once a day from Monday through 
Saturday, The Guardian never made a significant profit. Scott maintained the 
traditionally liberal line of the paper, sometimes leaning towards the Labour 
Party. During the Great War, he supported the government, although he 
disapproved of the government’s negative stance on Ireland’s striving for 
independence.7 

The texts about Poland published by The Guardian were often brief 
and, in terms of information value, inferior to those in other Anglophone 
daily papers. This is why the conflicts between Poland on the one hand and 
Czechoslovakia, Germany and Ukraine on the other, though covered by The 
Guardian quite regularly, have been marginalised in our study. The paper 
often featured Poland in the wider context of the fundamental problems 
of Central-Eastern Europe in late 1918-early 1919, i.e., among others, the 
collapse of Austria-Hungary and Germany, the Bolshevik threat and the 
forming of new, independent states. As for the issues concerning Poland 
directly, the most important was anti-Semitism and the situation of ethnic 
minorities, particularly Jews. What both journalists and authors of letters 
to the editor saw as the main danger were plans to rebuild the pre-partition 

6	 J.M. McEven, “The National Press during the First World War: Ownership and 
Circulation,” Journal of Contemporary History, vol. 17, no. 3, 1982, pp. 459–460, 468, 
471–474, 476, 482–483.

7	 This and the following pieces of information, unless otherwise stated, are quoted after: 
D.  Griffiths (ed.), The Encyclopaedia of British Press 1422–1992, Macmillan, 1992,  
pp. 280–281, 509–510.



Introduction

– 40 –

Poland: an undemocratic country, favouring the Polish people and its elite, 
discriminating against the lower social strata. That approach seemed to be 
symbolised by Roman Dmowski, who, according to The Guardian, should 
not have been recognised as Poland’s representative abroad by the British 
government. Reportedly, the consequences of Dmowski’s political activity 
were strained relations between the Poles and ethnic minorities, reflected 
by the pogroms. The articles sometimes concluded that Poland would never 
function well as an independent state, therefore the interests of its ethnic 
minorities should be protected under guarantees from the Allies at the 
peace conference. The Guardian published polemical texts: e.g., on January 
9th, 1919, it published a  fairly long statement by Paderewski denying the 
existence of anti-Semitic sentiment in Poland and stressing that in the 
past Poland had sheltered Jews fleeing pogroms in the West of Europe. 
Having published that statement, The Guardian did not cease criticizing 
Dmowski and Paderewski, and in the issue of January 10th, it accused them 
of instigating the so-called Januszajtis coup d’état.

The Times, based in London, was founded in 1785 and gained recognition 
already by the 1850s. It was the first daily paper to be mass-printed (thanks 
to the invention of the steam press), and also one of the pioneers of hiring 
foreign correspondents. In the years 1908–1922, The Times was owned by 
the press magnate Alfred Charles William Harmsworth, Lord Northcliffe. 
During the war, Lord Northcliffe maintained a  good relationship with 
Prime Minister David Lloyd George and was even occasionally offered 
a  government position. The Times has been traditionally linked with the 
Conservative Party. It appeared once a day, seven days a week.8

The Times had its own correspondent in Poland, a  man called Joseph 
Jeffries. His substantial dispatches, informative, interesting and well-written, 
were published regularly. Although he did his best to verify the obtained 
information, he did forward a  false account now and then. He travelled 
around Poland a  lot and interviewed people personally, which suggests 
wanting to get in-depth knowledge and a  thorough understanding of the 
issues he wrote about. Among the topics he often covered were the pervasive 
anarchy in Poland, the difficulties in reaching agreement among the various 
political groups, and the Bolshevik propaganda to which people living in 
hard economic circumstances were quite susceptible. He portrayed Poland as 
a playground for foreign powers, primarily the Germans and the Bolsheviks, 
which was particularly highlighted in texts regarding the lot of Lithuania. What 
emerged from his articles was that Polish politicians were eagerly pro-Entente 
although the Entente’s limited support for Poland was sometimes a source of 
worry, especially in military assistance against a putative invasion from the 

8	 Ibidem, pp. 292, 562–563.



Prasa zagraniczna o Polsce. Listopad 1918 – luty 1919

– 41 –

east. The Times noted several times that Poland’s rebirth was consistent with 
the best interests of the Allied and associated powers, since Poland was going 
to serve as a barricade against communism on the one hand and would not 
allow Germany to grow too powerful, on the other.

Pogroms were reported in a much more balanced fashion than in The 
Guardian. Jeffries took all the sensational information regarding pogroms 
with a pinch of salt; The Times also wrote about measures undertaken by the 
emerging Polish state to prevent further incidents. Against this backdrop, 
a  single critical text stands out, an article dated February 8th authored by 
Zionist activist Israel Cohen, a  member of a  committee investigating 
pogroms in Poland.

The first British Sunday paper, The Observer, was founded in London in 
1791. The 1800s were marked by financial difficulties and it was only James 
Louis Garvin, editor-in-chief in the years 1908–1942, who made the paper 
an important and widely read source of information. The Observer took the 
conservative line. Garvin was critical about the conclusions of the peace 
conference in Paris, particularly the decisions made to control Germany, 
as he believed that limiting Germany would not lead to the stabilisation of 
European politics.9

The Observer does not feature prominently in this volume because it 
devoted less column space to Poland than the daily papers. What seemed 
definitely worth presenting, though, was a piece of news of November 10th  
about the Vatican’s response to the rebirth of Poland. 

The United States of America

The American press market was well-developed in the late 1910s. 
Every state had at least a couple of daily papers; immigrant communities 
published their own newspapers in the vernacular. Some of the most 
influential dailies were The New York Times and The Washington Post, with 
print runs of 330,000 copies on weekdays and 390,000 copies on Sundays, 
and of 45,000 copies on weekdays and 54,000 on Sundays, respectively.10

The New York Times (henceforth NYT) was founded in 1851. It made 
its name at the turn of the century, when it was bought by Adolph Ochs, 
who strove to improve the quality of the writing so that the NYT became 
a synonym for reliable journalism—an increasingly rare commodity in the 
era of the “yellow press” and overblown news meant to attract readership 

9	 Ibidem, pp. 260–262, 444.
10	 N.W. Ayer and Son’s American Newspaper Annual and Directory, 1918, p. 1195, 1204, 

http://memory.loc.gov.



Introduction

– 42 –

on a  mass scale. During the First World War, the paper supported the 
Democratic president Woodrow Wilson and his plans for instituting the 
League of Nations. In the 1920 presidential election, it backed the Democrats’ 
candidate, too. Published daily, the NYT is the biggest of the Anglophone 
papers included in this study, with a weekday edition of 24 pages, and the 
Sunday edition even bulkier, comprising a  culture section and a  separate 
insert with photos.11 

The NYT devoted quite a  lot of column space to Poland, publishing 
dispatches by its own correspondent, agency news, columns, reprints from 
other newspapers and letters from readers. The information, both about 
Poland’s internal situation and its conflicts over borders, was up-to-date and 
fairly detailed. The paper took care to present not only the Polish perspective 
on contentious issues but also that of the opposing party: it quoted the 
position of the Ukrainian immigrant community in the U.S. on the Polish-
Ukrainian war in Eastern Galicia, and the opinion of the first German envoy 
to Warsaw, Harry Kessler, and the ex-ambassador of Germany in London, 
Prince Karl Marx von Lichnowsky, on the lot of the part of Poland formerly 
annexed by Prussia.

As with the British press, the press in America saw pogroms as an 
important issue. The NYT served as a platform for expressing various points 
of view: those of members of Jewish organisations in the United States, 
Polish politicians, and emigrés. In their analyses of the causes and the nature 
of the pogroms, a number of hypotheses were quoted: violent incidents for 
which the poorly disciplined army was to blame, the Jewish resentment 
of independent Poland, German incendiaries, or the ineptitude of Polish 
authorities. The NYT never acquitted Poland, but neither did its articles 
sound accusatory.

The paper kept its readers informed about many of the key people in 
Polish politics, with Paderewski singled out as the major figure, even as 
a potential future president of Poland. The NYT also covered the problems of 
the community of Poles in the United States and the humanitarian aid sent 
to Poland, urgently needed in the face of the war damage, unemployment, 
severe food and medicine shortages, and the increasingly aggressive 
Bolshevik campaigning. There are also several mentions of the endorsement 
of the Polish government by the United States and the possible American 
military assistance in defence against Red Russia. 

The Washington Post, founded in 1877, was primarily pro-Democrat, 
although it veered occasionally towards the opposite end of the political 
spectrum. Its owner in the years 1916–1933, Edward Beale McLean, 
11	 E. Davis, “History of the New York Times 1851–1921,” The New York Times, 1921,  

pp. 370–375, https://archive.org. 



Prasa zagraniczna o Polsce. Listopad 1918 – luty 1919

– 43 –

supported the Republicans, and the newspaper backed the American 
isolationist agenda. Appearing once a day, seven days a week, it was bulkier 
on Sundays. Some texts were accompanied by pictures or photos.12 

The Washington Post provided its readers with ample information about 
Poland, although its coverage was less frequent and less extensive than 
that of the NYT. It was the only one of the presented Anglophone papers 
to print information about Piłsudski’s taking over the rule of Poland from 
the Regents’ Council almost immediately—considering the speed with 
which news travelled in those days—on November 17th. The Washington 
Post showed understanding for Poland’s striving for independence and its 
territorial claims, such as those regarding Eastern Galicia, Wielkopolska, 
or the city of Danzig (Gdańsk). Its view on the Polish efforts at building 
the structures of the new state and the defence of Poland’s borders was 
predominantly positive. The name often referred to by The Washington Post 
in its opinions on Polish affairs was that of President Woodrow Wilson. It 
was connected with the paper’s evident aversion to Germany, whose politics 
regarding the Polish people was seen as a  definitive rejection of Wilson’s 
Fourteen Points vouchsafing peace in Europe. The coverage of pogroms 
in The Washington Post was balanced; it was pointed out that some of the 
information about pogroms was manufactured by German propaganda, 
with the aim to discredit Poland. From the paper’s point of view, the key 
figure in Polish politics was Paderewski, well-known stateside as a brilliant 
pianist: he was portrayed as highly respected by his compatriots, a hard-
working man who could go on to become an eminent politician. 

While press articles are a valuable source of information, they do require 
a critical approach. This belief was shared by the correspondent of The Times, 
in his text of December 23rd on the pogroms: “One does not need to be long 
in this country to learn that figures are used like missiles, and are to some 
extent produced to meet the needs of political offensives.” Other journalists, 
however, did not remain so detached, presenting the scale of a pogrom in 
Lwów: The Guardian of November 30th—though mentioning, to be fair, 
that the number may be exaggerated—reported thousands of Jewish people 
dead, and the NYT of December 2nd, over a  thousand, while the actual 
casualty count was estimated quite soon afterwards at 70 to 150 dead. 

Other false news appeared now and again, on a  variety of issues: 
The Observer of November 10th reported on Piłsudski’s arrest by Ukrainians; 
The  Guardian printed information about General Haller’s army entering 
Danzig (Gdańsk) as early as December 21st; the NYT of January 3rd carried 

12	 C.M. Roberts, “The First 100 Years,” The Washington Post, December 18, 1977,  
www.washingtonpost.com; The Washington Post in: Encyclopaedia Britannica,  
www.britannica.com.



Introduction

– 44 –

an article about a planned Polish offensive on Berlin. It was repeatedly stated 
in a number of daily papers that a deformed image of Poland is largely due to 
German propaganda, nevertheless the papers often made use of information 
published by the German press, especially in reporting on the uprising in 
Wielkopolska.

It would be a bad idea, of course, to study the history of Poland relying on 
the articles collected in this volume, but they serve their purpose perfectly if 
one wants to learn how the newly independent state was seen by the editors 
and readers of major newspapers in the United Kingdom and the United 
States, which had a huge global impact.

French-speaking Press

Following the “Golden Age” of the French press, which began with the 
introduction of the freedom of press law in 1881 and ended in 1914, the 
Francophone press market underwent a crisis and was never to return to 
its former glory. According to polls, before the Great War every other adult 
Frenchman read a  newspaper every day. The war, the compulsory draft 
of employers into the military, rise in prices and lack of paper, as well as 
increased monitoring of the press by the Ministry of War—all that led to 
50% of press titles vanishing from the market by 1918.13 The number of pages 
in the daily edition fell significantly, too, from 10 pages in 1914 to just two 
or three in the period encompassed by our research, with the last page often 
filled with advertisements, announcements, and death notices. The press 
became the main vehicle for pro-war patriotic propaganda: a phenomenon 
which was quickly named bourrage de crâne, or “stuffing the cranium” 
(i.e., brainwashing).14 Moreover, August 5th, 1914, saw the introduction 
of a  censorship law that remained in force until October 13th, 1919. The 
purpose of the law was to promote the right civic attitudes, to avoid passing 
information to the enemy, and “to keep up the spirit of the people.” Some 
of the newspaper pages of that time have blank spaces where articles had 
been removed by the censor.15 Interestingly, Clemenceau, who had publicly 
spoken for the freedom of press and openly criticized the censorship law,16 

13	 The exact figures: 80 titles in 1914 and 30 in 1924.
14	 C. Delporte, C. Blandin, F. Robinet, Histoire de la presse en France, XXe-XXIe siècles, 

Armand Colin, 2013.
15	 A. Flandrin, En 1914, la presse accepte la censure parce que la France participe à l’effort de 

guerre, Le Monde, July 18, 2014, www.lemonde.fr.
16	 In protest against the censorship law, the paper whose editor-in-chief was Clemenceau, 

L’Homme libre (Free Man), changed its title to L’Homme enchaîné (Man in Chains).



Prasa zagraniczna o Polsce. Listopad 1918 – luty 1919

– 45 –

decided to keep it in force when he became prime minister on November 
20th, 1917. All that obviously impacted the quality of press information and 
the readership of newspapers published in French. The effects of the press 
crisis are noticeable in the discourse about Polish-French relations, too: it 
was generally in line with the official government agenda and not devoid of 
pathos, no matter the political and ideological profile of a given paper.

As for Switzerland, in the period in question, the press market was 
characterized by the papers’ links with political parties, for both legal and 
financial reasons. The war did not affect all Swiss newspapers equally. Small, 
local papers went bankrupt while the print runs of the biggest dailies, among 
them the two titles included in our study, Journal de Genève and Gazette 
de Lausanne, doubled or even tripled.17 This was because the Swiss papers 
were bought by the French, who no longer trusted their own papers due to 
censorship. What was of particular interest was the international section, 
which increased its space to a few times the original size. Morning editions 
of Swiss papers had up to 12 pages.

Naturally, in occupied Belgium the situation was quite different. The 
independent press of that time was underground press published abroad, 
hence no data on its print runs. After 1918, Belgian daily papers struggled 
financially, had no steady foreign correspondents, and for international 
news were forced to rely mainly on reprinting information—often mutually 
exclusive—from other papers.

Switzerland18

Both of the Swiss papers, Journal de Genève and Gazette de Lausanne, 
were characterised by high-quality journalism, highly reliable information 
and substantial networks of information sources. The two biggest players on 
the press market, they competed against each other despite having rather 
similar ideological and political profiles, with such core values as political 
and economic liberalism, defence of the federal structure of the state 
against “the Berne centralisation,” fighting socialism and bolshevism, and 
a conservative outlook, occasionally spiced with interest in social questions. 
The readership of both papers were the supporters of the conservative-liberal 
party, whose mouthpieces the two newspapers were commonly believed to 
be (though the papers had striven to get rid of that label since the 1860s, 
aiming at the status of independent press titles). Differences between the 

17	 A. Clavien, “La presse suisse: structure et diversité,” RTS, December 31, 2015, www.rts.ch.
18	 A. Clavien, Grandeurs et misères de la presse politique: le match Gazette de Lausanne – 

Journal de Genève, Éd. Antipodes, 2010. 



Introduction

– 46 –

papers were noticeable mainly in regard to local issues, which had to do 
with the rivalry between Lausanne and Geneva. 

Journal de Genève was published from 1826  to February 28th, 1998, 
when it was merged with Gazette de Lausanne and Nouveau Quotidien to 
become Le Temps. The first issue of Gazette de Lausanne appeared in 1798, 
as Peuple Vaudois; the later name was adopted in 1803. In 1918, the print 
run of Journal de Genève was over 40,000 copies, and that of the Gazette 
de Lausanne, over 20,000 copies; for both papers, these were records in the 
whole of the 20th century.

France

Le Temps, founded by a liberal named Auguste Nefftzer, appeared between 
1861 and November 29th, 1942. On the French press market, it competed 
with Le Figaro, despite never matching the latter’s print run. Its record sales 
of 30,000 copies were noted in 1914. As a daily paper with a  republican-
conservative profile, it represented French employer organizations and later 
became a semi-official organ of French diplomacy.19

Le Figaro, founded in 1826, is the oldest daily still in print in France, 
and remains the main press title of the French right. It used to publish 
the work of such authors as Théophile Gautier, George Sand, Emile Zola, 
Marcel Proust, André Gide, François Mauriac, and Jean-Paul Sartre. It was 
targeted mainly at the higher social classes. During the Great War and in the 
following years, it lost some of its popularity because of conflicts between 
the editors and their involvement in political scandals. In 1922, the paper 
was bought by François Coty, a cosmetics industry magnate with political 
aspirations who made the paper populist and fascist, thus losing one-third 
of its readership. 

Le Matin was the second most popular daily paper, after Le Petit 
Parisien, with a  print run of 1.051  million copies in 1918. It appeared 
between 1882 and 1944, when it was banned. Affiliated with the extreme 
right, under editor-in-chief Maurice Bunau-Varilla it collaborated with 
the Vichy government since 1940. In the interwar period, it supported 
Raymond Poincaré, maintained an anti-Semitic, anti-communist, and anti-
parliamentary narrative and grew to promote closer links with Germany.  

Le Journal, published since 1892, was another daily paper of the Big 
Four of the golden age of the press and the fiercest competition for Le Matin. 
In autumn 1918, its print run was over 250,000 copies; it must be noted, 
however, that 1918  saw the steepest year-to-year fall in sales (by 37%). 

19	 C. Delporte, C. Blandin, F. Robinet, op. cit.


