filmowa
- Wyjściu do kina w przedwojennej Polsce towarzyszyła szeroka skala emocji - od łez wzruszenia po strach o zdrowie i życie. Rytuały publiczności tworzyły często spektakl ciekawszy od filmu. Pełen niespodzianek i zwrotów akcji. Z kolei kino odgrywało więcej ról niż obecnie. Było parkiem rozrywki, ale jednocześnie świątynią sztuki, szkołą życia, trybuną polityczną, oknem na świat, miejscem spotkań towarzyskich...
Data dostępności:
Data publikacji:
- Monografia twórczości wybitnego reżysera chińskiego Zhanga Yimou, przedstawiciela Piątej Generacji, która zrewolucjonizowała kinematografię chińską i wprowadziła ją na rynki światowe. Autorka interpretuje bogatą i różnorodną twórczość Zhanga w kontekście przemian kulturowych, jakie dokonały się wówczas w Chinach oraz w perspektywie komparatystycznej, biorąc pod uwagę literaturę, malarstwo, teatr i...
Data dostępności:
Data publikacji:
- "Pełna monografia twórczości Chena Kaige. Chen Kaige zrealizował piętnaście filmów fabularnych, podejmujących różną problematykę, rewolucjonizujących język filmowy i eksplorujących obszary rzadko wcześniej uczęszczane. W znacznej mierze odzwierciedlają one trendy kinematografii chińskiej ostatnich dwudziestu pięciu lat, ale mają oblicze autorskie - większość odznacza się niepowtarzalnym charakterem....
Data dostępności:
Data publikacji:
- Badając kulturę filmową w krajach podbitych przez Japonię w latach 1895‒1945, autor w przekonujący sposób dowodzi, że kino stanowiło integralną część składową narracji imperialnej oraz służyło przekazywaniu opowieści o postępie i misji cywilizacyjnej. Przyjęta przez Krzysztofa Loskę perspektywa badawcza ułatwia zrozumienie zależności kolonialnych w regionach przyłączonych do Imperium Wschodzącego Słońca...
Data dostępności:
Data publikacji:
- Ściśle obserwowani i sprawdzani filmowcy w PRL marzyli skrycie o wolności, jaką oferowała ideologia demokracji. Jednak niemal w każdym przypadku moment, gdy reżyser z kraju socjalistycznego zaczynał stawiać pierwsze kroki w USA, prznosił rozczarowania. Choć nie było juz politycznych ideologów, cenzura uzależniona od praw runku także miała ogromą siłę. W tej książce doświadczenia twórców stają się punktem...
Data dostępności:
Data publikacji:
- Publikacja pod red. Andrzeja Mellina, na którą składają się dwa eseje poświęcone scenariopisarstwu: - Mitko Panov, "Visual Storytelling" - Jan Wagner, "Natural Storytelling" Książka w języku angielskim.
Data dostępności:
- W roku jubileuszu Szkoły postanowiliśmy oddać w ręce Czytelników pięć wybranych prac magisterskich, które powstały na Wydziale Reżyserii. Trzy z nich – rozprawy Krzysztofa Kieślowskiego, Marcela Łozińskiego i Wojciecha Wiszniewskiego – dotyczą filmu dokumentalnego, dwie pozostałe – Grzegorza Królikiewicza i Edwarda Żebrowskiego – filmu fabularnego. To teksty unikatowe, napisane przez artystów znanych...
Data dostępności:
- Nagroda GAUDEAMUS dla Najlepszego Podręcznika Akademickiego Roku 2010 Stowarzyszenia Wydawców Szkół Wyższych! To nietypowa artystyczna autobiografia łącząca w sobie wspomnienia, przemyślenia, filmowe sceny i dialogi, kartki ze scenopisów, podręcznik dla studentów, fotografie i rysunki, które razem tworzą obraz barwnej wędrówki w głąb siebie reżysera, pisarza, wykładowcy łódzkiej Szkoły Filmowej, grotołaza...
Data dostępności:
- Polski film dokumentalny w XXI wieku to 16 artykułów omawiających polskie kino dokumentalne ostatnich lat. Tom składa się na panoramiczną próbę spojrzenia na przeobrażony w początkach obecnego stulecia krajobraz rodzimego kina niefikcjonalnego, które bujnie rozwija się w nowych realiach społecznych, politycznych, instytucjonalnych, obyczajowych, mentalnych i medialnych. Ta wielogłosowa i różnorodna...
Data dostępności:
- Publikacja to suma odczytań twórczości Hasa oraz jego ludzkiej i artystycznej osobowości. Dorobek Hasa analizują nie tylko filmoznawcy, ale także filozof (Bogdan Banasiak), antropolog (Beata Lisowska) oraz uczniowie i przyjaciele (Janusz Kijowski, Robert Gliński, Grzegorz Kędzierski, Stefan Czyżewski, Edward Zajiček i Jadwiga Kukułczanka). O reżyserze piszą autorzy należący do wszystkich generacji...
Data dostępności:
- Publikacja z serii: „Warsztat Realizatora Filmowego i Telewizyjnego” jest analizą filmu i pracy nad scenariuszem autorstwa Jacka Koprowicza. Autor na warsztat wziął swój własny film z 1985 r. – „Medium”. Publikacja jest bogato ilustrowana, znajdziemy w niej także anegdoty z planu. Przenosząc na ekran scenariusz "Medium" moim zamiarem było stworzenie filmu grozy, wpisanego w konstrukcję filmu kryminalnego....
Data dostępności:
- Publikacja składa się z 12 artykułów dotyczących zespołów filmowych. Omawiają one między innymi historię zespołów filmowych w Polsce, ich amerykańskie wzorce, a także finansowanie. "Konstruując tematykę książki, staraliśmy się przedstawić rozmaite aspekty nie tylko samej idei samorządności: różnorodne, także zakulisowe, wymiary jej historycznych inkarnacji w nieustannym starciu z władzą, dla której...
Data dostępności:
- Adrian Cieszkowski spogląda na własną Alma Mater z perspektywy komparatystycznej, porównując dwa modele edukacji filmowej – łódzki i lizboński. Autor bardzo precyzyjnie pokazuje, jak odmienne założenia filozoficzne przekładają się na konkretne rozwiązania organizacyjne. W łódzkiej szkole dominuje model indywidualistyczny, nastawiony na kształcenie artystów-autorów, podczas gdy w Lizbonie nacisk położony...
Data dostępności:
- Użyczenie umysłu nie jest książką porządną i bezosobową, ale książką błyskotliwą, intrygującą, wnikliwą i osobistą. Zarówno pojęcie użyczenie umysłu, jaki i założenie, by traktować esej jako podróż autora czy autorki, którzy w toku narracji podejmują kolejne wyzwania i pokonują przeszkody niczym bohaterzy i bohaterki Campbellowskiego monomitu, to bardzo przekonujące rozpoznanie kognitywnych i dramaturgicznych...
Data dostępności:
- Zbiór tekstów pięciu operatorów o tajnikach sztuki operatorskiej: 1. „Lato miłości” – założenia koncepcji wizualnej filmu i kilka słów wstępu, Ryszard Lenczewski 2. Prawda w sztuce operatorskiej. Na przykładzie filmu „Prymas – Trzy lata z tysiąca”, Piotr Wojtowicz 3. O filmowaniu w scenografii wirtualnej, Jerzy Zieliński 4. Stereoskopia na proscenium, Michał Bukojemski 5. Zdjęcia w głębinie. Film dokumentalny...
Data dostępności:
- Zamieszczone w tym tomie scenariusze splecione są z zaskakującego połączenia faktów i rozważań o siłach metafizycznych, kierujących ludzkim losem. To, co już wpisane zostało w podręczniki historii: śmierć Chopina, związek Ewy Braun i Hitlera, słynna katastrofa na jeziorze Gardno z 1948 r., podczas której zginęło ponad 20 młodych harcerek, przeniesione zostaje z porządku zdarzeń minionych na poziom...
Data dostępności:
- Adrian Cieszkowski looks at his own Alma Mater from a comparative perspective, comparing two models of film education - Łódź and Lisbon. The author shows very precisely how different philosophical assumptions translate into specific organizational solutions. The school in Łódź is dominated by an individualistic model, focused on educating artists-authors, while in Lisbon the emphasis is on cooperation...
Data dostępności:
- Anna Sarna – „Spotkania” Rozprawa Anny Sarny o jej pracy nad rolą Kyry Hollis w spektaklu „Prześwit” Davida Hare’a w reżyserii Jacka Orłowskiego w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi ze wszech miar budzi uznanie. Autorka bowiem swoje doświadczenia aktorskie umieściła – jakże słusznie – w szerokim kontekście filozoficznym i etycznym. Inspirację w pierwszym rzędzie stanowiła książka Józefa Tischnera...
Data dostępności:
- W przypadku muzyki filmowej i warstwy dźwiękowej świadomy wybór środków oznacza zastosowanie konkretnego rodzaju muzyki, konkretnego gatunku, faktury i formy, określonej dynamiki i instrumentacji. Oznacza również dobór takich elementów dźwiękowych, które byłyby przejawem przemyśleń, określonej postawy estetycznej, wobec obrazu filmowego, swobody i niezależności myślenia kompozytora od bezpośrednich...
Data dostępności:
- Drugie wydanie książki prof. Grzegorza Królikiewicza o jednym z najsłynniejszych filmów świata – „Obywatel Kane” Orsona Wellesa. Reżyser wyjątkowego w historii polskiej kinematografii filmu „Na wylot” analizuje „Obywatela Kane” – oba filmy wyróżnia nowatorstwo języka filmowego i siła ekspresji oddająca oryginalne, indywidualne spojrzenie obu twórców na strukturę filmowej opowieści. Jak pisze autor...
Data dostępności:




















