dydaktyki
- Książka zawiera autorską koncepcję dydaktyki języków obcych jako nauki: a) względnie autonomicznej, tzn. określającej swój przedmiot badań według własnych priorytetów, b) empirycznej, czyli docierającej do rzeczywistych procesów użycia języka jako komunikacji językowej, oraz, przede wszystkim, c) humanistycznej, stawiającej w centrum swojego zainteresowania osobę ucznia jako podmiot procesów użycia...
Data dostępności:
Data publikacji:
- Zabawne wierszyki, pisane w humorystycznym klimacie skierowane zarówno do dzieci jak i ich opiekunów czy terapeutów. Zawarty w nich akcent dydaktyki, doskonale sprawdzi się w zabawie i pracy terapeutycznej. Uczą prawidłowej wymowy, niwelują niedoskonałości, umiejętnie przekazują pozytywne wartości. Autorka, pisząc w zrozumiały dla dziecka sposób, sprawia, że najmłodsi poznają i są w stanie zrozumieć...
Data dostępności:
Data publikacji:
- Numer poświęcony m.in. efektywności dydaktyki akademickiej („kłączownie” czy Bildung), kształceniu specjalistów resocjalizacji, świadomemu i przypadkowemu wyborowi studiów pedagogicznych. W zeszycie Czytelnik znajdzie również artykuł opisujący metody pracy z młodzieżą niedostosowaną społecznie w Republice Dziecięcej Williama Rubena George’a, tekst o roli teatru i performansu w budowaniu społeczeństwa...
Data dostępności:
Data publikacji:
- Z recenzji dr. hab. Macieja Tanasia, prof. APS: ... w czasie gwałtownych zmian cywilizacyjnych i kulturowych wynikających z rozwoju i upowszechniania najnowszych mediów cyfrowych, za niezwykle cenną inicjatywę wydawniczą uznać należy „E-learning dla dorosłych” pióra Jakuba J. Czarkowskiego. Bez wątpienia praca ta należy do najlepszych podręczników kształcenia zdalnego realizowanego z wykorzystaniem...
Data dostępności:
Data publikacji:
- Prezentowana monografia podejmuje bardzo słabo opracowane, a niezwykle ważne zagadnienie dzisiejszej dydaktyki polonistycznej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przeprowadzone i zaprezentowane badania szczegółowo analizują problemy pogłębiania przez uczniów z ASD kompetencji komunikacyjnej i tekstotwórczej oraz metodykę wspierania tych uczniów w procesie nabywania sprawności tworzenia...
Data dostępności:
Data publikacji:
- Autorka przedstawia amerykańskie i kanadyjskie dokonania w dziedzinie kształcenia umiejętności myślenia krytycznego, wypracowania jego definicji oraz tworzenia odpowiednich programów i metod nauczania. W Polsce myślenie krytyczne jest utożsamiane z niektórymi kompetencjami logicznymi lub kulturą logiczną, ale bez wyraźnej konceptualizacji i bezpośredniego odniesienia do dydaktyki, szczególnie na niższych...
Data dostępności:
Data publikacji:
- Trzytomowa książka Polonistyka dziś - kształcenie dla jutra to efekt obrad I Kongresu Dydaktyki Polonistycznej, który odbył się 20-23 listopada 2013 roku na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prelegenci z Polski i ośrodków zagranicznych rozmawiali o tradycji i zmianie w kształceniu na kierunku filologia polska, przedstawiciele uniwersytetów i najważniejszych instytucji naukowych (KNOL...
Data dostępności:
Data publikacji:
- Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od 1956 roku. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienia wyników badań, obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m.in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii...
Data dostępności:
Data publikacji:
- Prezentowana publikacja dotyczy kluczowych aspektów myśli pedagogicznej Bogdana Nawroczyńskiego (1882-1974), jednego z najwybitniejszych klasyków polskiej pedagogiki - historii myśli pedagogicznej, pedagogiki porównawczej, dydaktyki i pedeutologii. Jest on również jednym z najważniejszych przedstawicieli polskiej filozofii wychowania, a jego książkę, Życie duchowe. Zarys filozofii kultury (1947), uznać...
Data dostępności:
Data publikacji:
- Globalizacja, wielokulturowość, dynamika zmian społecznych stanowią ogromne wyzwania dla pedagogiki, wymuszające podjęcie dyskursu nad negatywnymi zjawiskami wychowawczymi, ich diagnozą, profilaktyką oraz terapią. Problematyka bezpieczeństwa środowiska wychowawczego w kontekście zachodzących przemian społecznych, kulturowych i ekonomicznych jest bardzo ważnym i aktualnym obszarem rozważań teoretycznych...
Data dostępności:
Data publikacji:
- Książka podkreśla istotną rolę, jaką tematyka ustrojowa i parlamentarna odgrywa we współczesnym kształceniu, zawiera propozycje scenariuszy lekcji historii poświęconych temu zagadnieniu, jak również przykłady narzędzi oraz materiałów możliwych do wykorzystania w pracy z uczniami, sprzyjających rozwijaniu umiejętności analizy źródeł historycznych, krytycznego myślenia i pracy w grupach. Głównym założeniem...
Data dostępności:
Data publikacji:
- Publikacja pozwoli zrozumieć, dlaczego inni ludzie przeżywają rzeczywistość odmiennie oraz: omawia najważniejsze koncepcje, teorie i modele kompetencji międzykulturowych spotykanych w polskiej i światowej literaturze dotyczącej zarządzania międzynarodowego, komunikacji międzynarodowej i kształcenia języków obcych na potrzeby rynku pracy; przedstawia nowe autorskie narzędzie (KKM) umożliwiające skuteczną...
Data dostępności:
Data publikacji:
- Publikacja stanowi zbiór studiów poświęconych m.in. kształceniu kompetencji archiwistów w kontekście potrzeb i funkcji społecznych archiwów, nowym trendom w edukacji i ich zastosowaniom w dydaktyce archiwistyki, kształceniu „archiwistów cyfrowych”, a także roli i programom nauk pomocniczych historii w kształceniu archiwistów. Powstanie nowego nośnika i nowych technologii umożliwiających zapis i...
Data dostępności:
Data publikacji:
- W wyniku podjętych przez Autorkę działań badawczych i interpretacyjnych dotyczących zróżnicowanej rzeczywistości nauki o translacji w monografii ukazany został proces wyodrębniania dyscyplinowego badań nad translacją oraz nakreślono jego ewentualne perspektywy bez jednoznacznego wartościowania możliwych kierunków rozwoju. Autorka słusznie nie proponuje gotowych rozwiązań, a raczej zaprasza środowisko...
Data dostępności:
Data publikacji:
- Artykuły składające się na numer wybrano spośród wystąpień przedstawionych na 45. Dorocznej Konferencji Stowarzyszenia na rzecz Rozwoju Zawodowego Nauczycieli w Europie (Association for Teacher Education in Europe, ATEE), zorganizowanej we wrześniu 2021 roku na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Teksty prezentują analizy, perspektywy i polityczne inicjatywy związane z nową wizją oraz...
Data dostępności:
Data publikacji:
- Jest to pierwszy tego typu leksykon w polskiej literaturze glottodydaktycznej. Punktem wyjścia był obszerny korpus błędów DAMA zebrany przez Autorki, z którego pochodzą zdania ilustrujące hasła. Przewodnik z założenia wykracza poza zwyczajowe ramy poradników językowych przeznaczonych dla native speakerów. Został napisany z myślą o cudzoziemcach znających język polski na poziomie co najmniej zaawansowanym,...
Data dostępności:
Data publikacji:
- Zawartość numeru koncentruje się wokół problematyk: rozwoju czasopism naukowych oraz idei edukacyjnych i edukacji z podkreśleniem wagi analiz dotyczących dzieciństwa oraz rozwoju osobowości dziecka i jego kompetencji w zakresie samoregulacji w uczeniu się. Pierwsze dwa artykuły prezentują wyniki badań historyczno-pedagogicznych z wykorzystaniem analizy materiałów źródłowych. Tekst Janiny Kamińskiej...
Data dostępności:
Data publikacji:
- Współczesne trendy w międzykulturowej komunikacji i dydaktyce W monografii przedstawiono systemowo-dynamiczny model międzykulturowej komunikacji i dydaktyki. Autorzy z ośmiu krajów – Armenii, Finlandii, Gruzji, Iraku, Japonii, Polski, Rosji i Ukrainy – rozpatrują zasady rządzące interakcją różnych kultur językowych, komponenty dialogu międzykulturowego oraz modele i mechanizmy pokonywania trudności...
Data dostępności:
Data publikacji:
- Publikacja porusza ważne dla glottodydaktyki akademickiej tematy: poznanie poprzez język, systemy komunikacji, zasady ewaluacji i oceniania, mediację kulturową, studia filologiczne, kształcenie nauczycieli – ujęte w formę 13 wywiadów przeprowadzonych ze znanymi specjalistami z zakresu glottodydaktyki i kształcenia filologicznego w Polsce. Tom ofiarowany Profesor Jolancie Sujeckiej-Zając przez jej dyplomantów...
Data dostępności:
Data publikacji:
- Maria Szewczyk Małgorzata Izert Jolanta Sujecka-Zając Monika Kostro Krystyna Szymankiewicz Zbigniew Karaszewski Katarzyna Karpińska-Szaj Dorota Śliwa Christine MartinezLe présent ouvrage Au croisement des cultures, des discours et des langues. Cent ans d’études romanes à l’Université de Varsovie donne suite au colloque international qui s’est tenu du 17 au 19 octobre 2019 à l’Institut d’études romanes et qui a été l’un des événements organisés à l’occasion du centième anniversaire de la fondation des études françaises et romanes à l’Université de Varsovie. Il réunit...
Data dostępności:
Data publikacji: